10 vragen aan... de jonge honden van 6pack Het tv-programma 6pack (te zien bij SBS 6) is verfrissend, brutaal en speels. Heineken sponsort het programma, maar doet dat onopvallend. De jonge honden interviewers Maarten Remmers en Chris Silos geven een kijkje in de keuken van 6pack. Wat deden jullie vóór 6pack? 6pack is speels, nogal brutaal, onconventioneel. Voelen jullie je ook zo bij het maken of slaat de routine al toe? Bedenken jullie de onderwerpen zelf? Jullie zijn behoorlijk direct tijdens interviews. Nooit reageert iemand beledigd. Hoe kan dat? Heeft het jullie verbaasd dat een bedrijf als Heineken zich graag associeert met een programma als 6pack? Stel, jullie willen een item maken over drankmisbruik. Heineken heeft daar zelf veel over nagedacht en beleid voor ontwikkeld. Hebben jullie dan toch de vrije hand? Hebben jullie zelf wel eens met een mond vol tanden gestaan? Enig idee van de kijkcijfers? Waarom is 6pack zo idioot laat op tv? Wat vinden jullie van Heineken bier? Eerlijk zeggen! Tekst Berend Schilder Chris: "Ik studeerde Nieuwe Media en Televisie aan de Universiteit van Amsterdam. Ik had nog een halfjaar te gaan toen 6pack op mijn pad kwam." Maarten: "Ik ben barman geweest en programmamaker bij CCCPtv (het reclamebureau dat 6pack maakt-red.)." Chris: "Nee, nee. Als we ergens geen zin in hebben, doen we het niet. De regel is dat iets enorm leuk en uitdagend moet lijken. Als je dat enthousiasme niet hebt, wordt het vreselijk om naar te kijken." Maarten: "6pack wordt gemaakt vanuit onze eigen interesse, nieuwsgierigheid en baldadigheid. Dat verveelt nooit. Gelukkig zijn we in praktische zaken wel iets handiger geworden." Chris: "De meeste bedenken we inderdaad met de andere programmamakers en de redactie. Maar we gebruiken ook vaak de ideeën die de kijkers op www.6pack.tv achterlaten. En daarnaast rollen we vaak van het ene item in het andere omdat je tijdens het draaien weer nieuwe ideeën ziet." Maarten: "De invloed van de kijkers wordt steeds groter. Ga maar kijken op de site. Die wordt sowieso een medium op zich." Maarten: "Omdat de directheid voortkomt uit oprechte interesse. Het is trouwens wel eens misgegaan, maar meestal komen we er mee weg omdat het nooit kwaad bedoeld is." Chris: "We proberen nooit de geïnterviewde een naar gevoel mee te geven. Dat voelen de mensen aan." Chris: "Eerst vond ik het heel bijzonder dat Heineken heeft durven instappen. Maar nu ik zie hoe het loopt en werkt, vind ik de twee echt onwijs goed bij elkaar passen." Maarten: "Nee, maar dat komt vooral door de mensen met wie we samenwerken. Neem bijvoorbeeld Alexander Koch en Kim Dingier, dat zijn ergens ook 6packers. Laatst was hier Anthony Ruys. Een uur mee gesproken, moest erg lachen om 6pack. Menno (een andere presentator-red.) mocht in zijn BMW rijden. Kijk, dat werkt!" Maarten: "Bij een onderwerp als drankmisbruik moetje volgens mij nooit de vrije hand nemen. Daarvoor is het denk ik te complex. Als ik zoiets zou aanpakken, zou ik me goed laten voorlichten. Onder andere door Heineken, maar ook door andere ter zake doende non- profitorganisaties." Chris: "Ik denk niet dat we snel een item zouden maken rondom drankmisbruik, daar we geen opvoedende functie hebben." Chris: "Ik had eens een aanvaring met een beveiligingsmedewerker bij een cruiseschip in de haven van Amsterdam. Bij hem was elk woord te veel. Ik hoopte in het zwembad van het cruiseschip terecht te komen, maar dat doel heb ik niet bereikt." Maarten: "Laatst ging ik, gefilmd door Froukje, naar Roland Garros om daar mijn idool John McEnroe te ontmoeten. Geen kaartje, geen persaccreditatie maar wel een zak vol bluf. Stond ik dan eindelijk oog in oog met The Big Mac. Zeg ik alleen maar: Tm your biggest fan!' Hij schold ons uit vanwege ons gebrek aan professionaliteit. Toen was ik heel stil. Tsja, het is toch John McEnroe." Maarten: "Ik heb begrepen dat ze ruim boven de verwachting zijn." Chris: "Ja, die houd ik regelmatig in de gaten. Ze vallen me gezien het late tijdstip helemaal niet tegen." Chris: "Omdat we de nachtomroep zijn. En omdat we een afspraak met SBS hebben dat we na hun reguliere programmering twintig minuten tekeer kunnen gaan." Maarten: "Waarom niet? Er kijken blijkbaar genoeg mensen. Het mag van mij wel iets eerder. Zo rond 23.00 uur, want er zijn heel veel mensen die het vanwege de bedtijd niet kunnen zien. Volgens mij hebben wij het ook wel verdiend om vroeger te komen." Chris: "Drinkt lekker weg, zeker in die longneck flessen." Maarten: "Ik ben ermee opgegroeid. Ik vind die Paco's wel mooi. Maar ik kan ook gratis wat regelen, dus ik vind het al gauw best." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 4