07.30 08.00 09.00 09.30 06.30 Horsman regelt toch nog een helm en duikt onder het lint door. Op naar de bouwkeet naast het brouwhuis. Binnen hangt een niet te harden transpiratielucht. "Nou, de mannen werken stevig door", merkt de projectleider droogjes op. Geen reactie. We voelen ons overbodig. Wegwezen. De eerste maischketel hangt al in de lucht te blikkeren in een bleek zonnetje. Wat een geluk met het weer. Gisteren waaide en hoosde het nog, toen de schipper de Wendy-Dua met miljoenen euro's aan Ziemann-ketels uit Duitsland wilde vast maken aan de kade. Wilde vastmaken, want er lag nog een moutschip te lossen. De productie gaat natuurlijk wel door. Dat snapte Verboom wel. Maar door het brede moutschip kon de Wendy-Dua niet keren op de Dieze en dus knoopte Verboom meteen langszij vast bij zijn collega-schipper. Pas vanochtend had hij de ruimte om te draaien. Ook Verboom had geluk met de weergoden. De vissen in de Mainz lagen zowat in de modder te spartelen maar door wat regen kreeg hij net op tijd dertig centimeter water onder de schroef. "Ach, ik vervoer wel meer ketels voor brouwerijen omdat mijn schip de ideale maten heeft voor dit soort transporten. Niet te diep, niet te breed en toch ook niet te klein." De rest van het projectteam - Bram Kievit, Charles van der Splinter en Hans de Werdt - zit even aan de koffie in gebouw 30, kamer 23.17. Ook zij staan net als Horsman met twee benen in twee verschillende tijden. Ze buigen zich over de indrukwekkende werktekeningen van de nieuwe brouwstraat-in- wording, maar beginnen al snel over de vraag wat er met de koperen ketels in de kathedraal moet gebeuren. Het naderende gemis begint bij meer mensen te snijden. Horsman zucht een beetje. "Ja, er zijn zo veel ideeën. Ze gaan misschien naar Amerika. Niemand weet wat er zal gebeuren. Het besluit is zeker nog niet genomen." De operatie van vandaag is nauwelijks een gespreksonderwerp, terwijl maisch ketel nummer twee om de hoek bungelt. Horsman blijft zelfverzekerd zitten. "Als we ons nu nog druk moeten maken, hebben we iets niet goed gedaan." De andere mannen knikken instemmend. Het projectteam concentreert Heineken Nederlands Beheer De Duitsers zijn merkbaar aanwezig. Een voorman van Ziemann schreeuwt in het aardedonker zijn commando's naar schipper John Verboom van de Wendy-Dua. Hij moet zijn schuit op de Dieze precies goed leggen, zodat de kraan de ketels in het laadruim kan oppikken. Vandaag heeft Heineken niets in te brengen. Dit is een klus van Ziemann, de Nederlandse aannemers en de kraanmachinisten. Een rood lint maakt iedereen duidelijk dat Brouwhuis 4 verboden is voor onbevoegden. Het projectteam wil nog gaan kijken hoe het gaat, maar de opzichter van de kraanploeg stuurt de mannen weg. "Sorry hoor, er lopen nu zoveel mensen rond dat ik geen overzicht meer heb", zegt hij verontschuldigend.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 20