Concurrentie Kwaliteit De brouwerij in Panama City waar onder andere Soberana vandaan komt De geschiedenis van de brouwerij gaat terug tot 1958 toen het bedrijf werd opgericht in David, in de provincie Chiriqui, zo'n 400 km ten westen van Panama City. Genoemd naar de enige vulkaan die Panama rijk is, Cerveceria Barü. Aanvankelijk werd alleen het merk Cristal geproduceerd. Later kwamen daar Panama en Soberana bij. In 1970 werd een tweede brouwerij gebouwd in Panama City: Cerveceria Panama. Deze werd in 1992 geheel gemoderniseerd met een Ziemann brouwhuis, cilindro-conische fermentatietanks en een uniek design filtratie service blok. Momenteel is de brouwerij goed voor een productie van ongeveer 350.000 hectoliter per jaar. Om het oorspronkelijke familiebedrijf te integreren binnen Heineken, is het afgelopen jaar een aantal expatriates gearriveerd om het lokale managementteam te versterken. Christian Hylkema werd eind 2002 benoemd tot general manager. "Dit is de eerste brouwerij in Centraal Amerika waarin Heineken een meerder heidsbelang heeft en we zijn hier een wederzijds leerproces ingegaan", zegt hij. "Eén van de eerste acties was het consolideren van de productie in Panama City, met de sluiting van de brouwerij in de plaats David. Er is tijd en inspanning nodig om de organisatie in lijn te krijgen met onze plannen en verwachtingen in de regio, waarbij Panama één van de meest concurrerende markten in de regio is. Hierbij moeten wij de nodige verande ringen aanbrengen tijdens de huidige strijd met onze grootste concurrent Cerveceria Nacional (van de Bavaria-groep uit Colombia - red.). Voor deze taak is tevens Erick Barboza uit Costa Rica als commercieel manager aangetrokken." Als financial manager is Sven Piederiet naar Panama gekomen om de financiële organisatie volgens de maatstaven van Heineken te stroom lijnen. Hij helpt bij het onderbouwen en realiseren van de noodzakelijke investeringen. V.l.n.r.: Sven Piederiet, Christian Hylkema en Paul van der Aar Sven: "Zo vlak na de overname en gezien de prijsoorlog op de biermarkt, is het momenteel erg moeilijk om de business winstgevend te maken. Allereerst moeten zaken als de distributie en de verkooporganisatie up-to-date worden gemaakt." Daarnaast moet de kwaliteit van de producten en de processen omhoog. Dat wordt momenteel gedaan door Paul van der Aar, de technical development manager. "De kennis en ervaring van een groot bedrijf als Heineken zijn hierbij van groot belang. Alleen zo zijn de lokale producten én de manier van werken snel op goed niveau te krijgen", zegt Paul. De afgelopen maand zijn er veel activiteiten geweest in het kader van de viering van honderd jaar Republiek Panama. De Miss Universe- verkiezing is hier gehouden, er waren grootse optochten, gratis concerten en overal in de stad overheersten de nationale kleuren rood-wit-en- blauw. Panama is een redelijk jong, maar stabiel land in ontwikkeling. Een beetje als Cervecerias Barü-Panama S.A., een nieuwe telg binnen de Heineken-familie. oTampico navana Mexico Meridap ocancün City Campeche v-jJF - -O Je.-P »co clo Oilinon ftr ^--BELIZE lulco «B..SUK -1 Belmopan güatemaul Guatemala HONDURAS. S. Salvado/D -^qTegucigalpa deCuba c haiti Port-aiB Dor Kingston Prince V/ el salvador Managuau Late Nicaragua Cartager SanJose,- Zo Panama COSTARICA^ ""c* Galapagos Islands Land: Panama Hoofdstad: Panama City Munteenheid: Balboa US$, sinds 1908) Populatie: 3,1 miljoen Oppervlakte: 75.517 m2 (2x Nederland) Brouwerij groep: Cervecerias Barü-Panama S.A. Merken: Soberana, Panama, Cristal, Warsteiner, Guinness en Maltas Marktaandeel: 15 25% Concurrentie: Cerveceria Nacional (Bavaria group uit Colombia) Aantal medewerkers: 525 Productiecapaciteit: max. 600.000 hectoliter per jaar Hoofdstad Panama City Vers van 't Vat, november 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 15