'Het gevoel dat je zo vrij bent als een vogeltje, geeft een enorme kick.' Puzzelstukjes Asfalt De donkere zonnebril gaat even af als André vertelt over zijn fascinatie voor vliegtuigen. "Als vierjarig jochie liep ik al van tafel als er een vliegtuig overvloog. Gewoon effe kijken." Op latere leeftijd bouwde hij radiografisch bestuurbare toestellen - "daar had ik de controle over en dan leek het alsof ik zelf vloog" - en sinds 1994 kiest hij daadwerkelijk zelf het luchtruim. Eerst met een tweedehands 'trike', een eenpersoons gemotoriseerde deltavlieger, vervolgens in een nieuw twee persoons exemplaar. "Op een gegeven moment begon er iets te kriebelen", vertelt hij met glimmende pretogen. "Je hebt mensen die graag vliegen en je hebt er die graag bouwen. Ik doe het allebei. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een zelfbouwvliegtuig. Uiteindelijk vond ik op internet een toestel dat precies aan mijn eisen voldeed." De bestelling ging de deur uit en eind oktober 2000 arriveerde een enorme kist vol onderdelen bij huize Van den Eisen. Een week later lagen de vliegtuigonderdelen door het hele huis en ook de zolders van vrienden moesten eraan geloven. "Een vliegtuig bouwen is geen kwestie van simpelweg puzzelstukjes in elkaar schuiven", weet André. "Geen onderdeel was op maat. De aluminium beplating zat nog op rollen; die moest ik zelf in model knippen. 'Heb jij wel verstand van plaatwerk?' vroeg een vriend van me. 'Nee', zei ik. 'Maar straks wel'. Het was in feite een bouwproces van probleem naar probleem, maar gelukkig vond ik ook steeds een oplossing. Perfectionistisch als ik ben, wilde ik alles voor honderd procent in orde hebben." Vijftienhonderd bouwuren zitten erin, of zo'n tweeënhalf jaar van zijn leven. Tienduizend popnagels houden de zaak bij elkaar. "Een vliegtuig bouwen kan je compleet in beslag nemen", zegt André. "Je hebt bouwers die midden in de nacht nog een schroefje moeten aandraaien. Ik niet. 's Avonds om half acht hield ik ermee op, want mijn gezin was er ook nog." Na al die maanden van bouwen en afstellen, kwam 21 februari het moment dat André's toestel voor het eerst echt het luchtruim koos. "Een ervaren piloot maakte de testvlucht en ik zat ernaast. Het moment dat ik voor de eerste keer zelf in mijn eigen vliegtuig de lucht inging, vergeet ik nooit meer. Geweldig. Toen heb ik wel even geschreeuwd van geluk." Inmiddels heeft hij al tientallen vlieguren gemaakt. Per 1 november - dan hoopt hij met vervroegd pensioen te gaan - heeft hij daar nog veel meer tijd voor. "'t Is een perfect toestel. Stabiel, wendbaar en je hebt maar een heel korte start- en landingsbaan nodig." En inderdaad, slechts enkele tientallen meters hobbelt de Elswing over de grasbaan en dan houdt de wereld ons niet meer. André stuurt zijn trots met een wijde boog en in opgaande lijn naar de Maas, die in de verte als een glimmend lint zijn weg zoekt. "Hoe vind je 't?" klinkt het door de koptelefoon. De ervaring is fantastisch. Op de lappendeken beneden ons lijken de huizen als kraaltjes opgenaaid, met de A2 als groen omzoomde ritssluiting er dwars doorheen. Maar waar de miniatuurautootjes diep onder ons zich moeten houden aan asfalt en straatsteen, kan André naar links of naar rechts wanneer hij wil. "Dat gevoel, datje zo vrij bent als een vogeltje, dat geeft echt een enorme kick", zegt hij met een brede glimlach. Vlieg, net als deze bevoorrechte reporter, ook eens mee met André en je weet precies wat hij bedoelt. Wie meer wil weten over André's vliegtuig, kan terecht op zijn website: http://members.lycos.nl/andrevandenelsen Vers van 't Vat, juli/augustus 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 13