In de VS willen ze alles groot
Stadsbrouwerij De Bidden dicht
Vrijdag 1 november opende Frans van der Minne, general manager Heineken USA, de vernieuwde Colonne 6
bij Brouwerij Zoeterwoude. Deze lijn kan, als enige, overweg met de nieuwe 'shaped can' van 71 centiliter
voor de Amerikaanse markt. Zowel blik als lijn werden binnen negen maanden ontwikkeld. Een topprestatie.
Stadsbrouwerij De Ridder in Maastricht sluit haar poorten.
Eind december 2002 wordt de productie ondergebracht
bij onze brouwerij in Den Bosch. Daarmee verliest
Maastricht een stukje historie en de 24 collega's de band
met 'hun' brouwerij. Woensdag 30 oktober, de dag dat zij
het nieuws hoorden, was voor hen een zwarte dag.
Inzet
22
Heineken
Nederlands Beheer
Blikleverancier Crowncork Seal en Heineken sloten een
samenwerkingsverband voor de ontwikkeling van het nieuwe
blik. Het probleem was alleen dat er nog nooit zo'n blik was
gemaakt. Er was ook geen machine waarmee deze blikken
konden worden afgevuld en verpakt. Beiden moesten dus
'from scratch' worden ontwikkeld.
twee glazen uit kunnen", lichtte Frans toe. Ook hij prees de
enorme inzet van alle betrokkenen: "Dit was typisch zo'n
project van 'niet lullen, maar doen'. En dat is gelukt. Prachtig!"
V.l.n.r. Hans Kroes, Jan Kees Buenen (Crowncork Sealen Frans van der Minne
Natuurlijk wordt De Ridder niet zomaar gesloten. Die beslissing
is genomen na uitgebreid onderzoek naar efficiency, kosten
en uitbreidingsmogelijkheden. Omdat de brouwerij in het
centrum van Maastricht ligt, is uitbreiding onmogelijk.
De locatie zorgt ook voor logistieke problemen. De brouwerij
in Den Bosch is de meest voor de hand liggende locatie om
de productie van De Ridder onder te brengen. Wieckse Witte,
het 'huismerk' van de Maastrichtse brouwerij, wordt al een
paar jaar ook in Den Bosch gebrouwen. Heineken overweegt
het terrein en de gebouwen van Stadsbrouwerij
De Ridder te verkopen.
Projectleider Frans van der Vliet maakte deze 'new product
introduction' van dichtbij mee. "Een 'keg-can' met deze inhoud
is uniek", meldde hij in zijn toespraak niet zonder trots. "Als je
bedenkt dat we binnen negen maanden van niks naar
'stampen' zijn gegaan, kun je wel nagaan dat alle betrokkenen
een topprestatie hebben geleverd." Van der Vliet bedankte de
medewerkers van de Bossche Brouwerij nadrukkelijk: "De extra
productie die jullie hebben gedraaid, stelde ons in staat de 'zes'
klaar te maken voor het nieuwe blik." Frans van der Minne stond
in zijn toespraak uiteraard stil bij 'zijn' biermarkt. "In Amerika
wordt 52 procent van de bierplas in blik verkocht. Logisch dat
we daarop inspelen", zo zei hij. Maar waarom dan meteen zo'n
enorme 'bus'? "Dit blik is 'single serve'. Je kunt tegen je vrouw
zeggen datje er maar één hebt gehad, terwijl er gemakkelijk