Hij is geboren en getogen in Maastricht. En met Limburg heeft hij nog steeds een speciale band. Daar zette hij zijn eerste stappen in de horeca en begon hij zijn loopbaan binnen Heineken. Eerst als hoofd Planning Controllater in diverse andere functies. Sinds maart dit jaar is Zoeterwoude de vaste stek van Rob van Leendert (46), landelijk unitmanager Horeca. Maar dat betekent niet dat hij altijd in deze vestiging te vinden is. Juist het contact met de horeca en de units is en blijft belangrijk. Ik pendel dan ook heel wat af. Rob van Leenden werd geboren op 2 maart 1954 in Maastricht. Na zijn middelbare school werkte hij in de horeca. Zo runde hij onder meer een eigen café. Daarna kivam hij in dienst bij KPMG Accountants in Maastrichtwaar hij 4,5 jaar werkte. Vervolgens werkte hij nog vijf jaar op Curasao en 3,5 jaar in Heerlen voor dezelfde maatschap. De overstap naar Heineken kwam in 1986 als hoofd Planning Control Horecagebied Limburg, waarna Rob onder meer bedrijfsleider werd van de Drankenhandels Nuth en Horst en hoofd Horecagebied Limburg. Na zijn functies als regionaal unitmanager Heerle?i en gewes telijk unitmanager Zuid, werd hij directeur Horeca Brand Bierbrouwerij in Wijlre. Zijn huidige functie, landelijk unitmanager Horeca, bekleedt hij sinds maart 2000. Rob van Leendert is getrouwd en heef tivee dochters. Zijn hobby's zijn: golf, lezen (eti muziek luisteren), horeca, lekker eten en drinken. in de jaren dat ik voor Brand heb gewerkt, heb ik gemerkt dat het een heel mooi merk is waar op we terecht trots mogen zijn." Voor uw huidige functie moest u verhuizen. Een moeilijke stap voor een van oorsprong Limburger? "Ik ben maar voor een deel verhuisd. We hebben ons huis in Maastricht aangehouden en ik heb hier in Den Haag, dicht bij mijn werk en dicht bij zee een appartement. Omdat mijn beide dochters al lang het huis uit zijn, is het voor mijn vrouw en mij geen probleem om een deel van de week in het Haagse en een deel van de week in Maastricht te zijn. Bovendien ben ik voor mijn werk veel op pad. Vaak ben ik alleen de eerste helft van de week in Zoeterwoude, voor een af stemming met de Centrale Diensten en de men sen uit deze regio. De rest van de week heb ik afspraken op meer centrale plaatsen als Den Bosch, Houten of Wijlre. Daarnaast ga ik nu ook meer tijd besteden aan het bezoeken van ande re units en de lokale horeca. Het is belangrijk om overal je gezicht te laten zien." Het komend jaar staat er veel op de agen da voor de units en de horeca. Ik denk aan de voorbereidingen om meer en gestructu reerd aan e-commerce (zaken via internet) te gaan doen. Kunt u iets meer vertellen over de pilot die in dat kader nu van start gaat? "We zijn bezig met een Heineken Brouwerijen Site (HBS), waarvoor begin 2001 een pilot wordt gestart bij Heineken Brouwerijen Hoofd dorp. Daaraan doen vijftig ondernemers mee die al een computer met internetaansluiting hadden of die recent één hebben aangeschaft. Heineken heeft al veel sites on line, maar die zijn vooral bedoeld om de merken te profileren. Wij willen met onze site vooral de horeca en distributie belichten en zo bestaande en nieuwe relaties bereiken. Daarom zal de site niet alleen algemene info bevatten, maar ook diverse dien sten onder de aandacht van de afnemers bren gen. En we willen natuurlijk weten wat de afne mer zelf op de site wil zien. Daarnaast willen we steeds meer toe naar het rechtstreeks via het scherm plaatsen van bestellingen." (Meer over HBS leest u op pagina 17, red.) Betekent dit in de toekomst een andere rol van bijvoorbeeld Verkooptelefonie? "Het gaat nu om een proef die, na goed resultaat, verder uitgebreid zal worden naar de andere twin tig units. Maar dan nog verwacht ik niet dat al on ze afnemers binnen twee jaar met internet wer ken. Dat gaat zeker zo'n vijf tot tien jaar in beslag nemen. Daarnaast speelt mee dat horecamensen toch van persoonlijk contact houden. Dat zal in deze branche nooit helemaal verdwijnen. Ik denk dan ook niet dat de rol van Verkooptelefonie zal veranderen. Naast de traditionele manier van werken zal er veel meer tijd en aandacht komen voor echte verkoop en advies." Bent u zelf ook actief op internet? Lachend: "Ik heb thuis wel een aansluiting, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik te weinig tijd heb om te surfen. En ook hier op kantoor heb ik vaak zo veel post liggen om door te nemen, dat ik niet of nauwelijks tijd heb om bepaalde sites te bekijken. Wat dat betreft geloof ik ook niet in een 'paper less office'. Papier zullen we altijd houden." Gaat e-commerce 2001 bepalen? "Er is uiteraard meer. We hebben het al gehad over de invoering van het nieuwe administratieve systeem SAP meer een interne aangelegenheid. Een veel groter project wordt gevormd door het feit dat eind 2001 voor een groot aantal afne mers de langlopende contracten met onze brou werij zullen aflopen als gevolg van EG-wetgeving. Het is in 2002 namelijk niet langer toegestaan om als brouwerij voor langere tijd een horecaon dernemer aan je te binden. Deze verandering roept uiteraard vragen op bij onze afnemers, vra gen die wij moeten beantwoorden. Verder zijn er de invoering van de euro in januari 2002 en de aanpassing van het statiegeld op krat en fles. Naast dit alles moet ook het gewone werk door gang vinden. Ik ben ervan overtuigd dat dat gaat lukken. Zeker met de groep zeer enthousiaste collega's die staan voor 'ons' bedrijf." Marguerite de Ruijter

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 5