De eerste HSS is in maart 1996 opgericht door twee ondernemende studenten uit Groningen die antwoordden op de vraag van studenten die niet langer wilden slepen met volle en lege kratten bier. Dit idee werd daar zo goed ontvangen dat Heineken heeft be sloten om vervolgens in iedere grote studen tenstad een dergelijke service op te starten. De HSS draait nu in negen studentensteden met overal hetzelfde concept. De HSS be vindt zich in Amsterdam, Delft, Eindhoven, Groningen, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Utrecht en Wageningen. Studenten kunnen bestellen tot 16.00 uur. De prijs ligt hoger don bij supermorkt of slijter. Ik ben van mening dat de HSS niet uitsluitend als een strategie binnen het distributiebeleid moet worden gezien, maar tevens een afzon derlijk systeem van marketing is. De HSS is im mers een ideaal communicatiemiddel voor Heineken om studenten te informeren over ver schillende Heineken-evenementen en zaken als businesscourses en loopbaanmogelijkheden. Daarnaast is de HSS er uiteraard ook om de klantenbinding onder studenten te verbeteren. Dit is de reden dat de HSS door studenten zelf wordt gerund. Zij kennen de markt het beste en zo doen zij samen met Heineken ervaring op in ondernemerschap en logistiek. Ze runnen in feite hun eigen bedrijfje en zijn vertegenwoordi ger van Heineken in hun eigen doelgroep. Heineken Studenten Service Een bestelling plaatsen via internet en dezelfde dag nog bier en fris thuisbezorgd krijgen. Dat kan, omdat de Heineken Studenten Service (HSS) on line is gegaan. Hiermee is de HSS een voorloper op het gebied van e-commerce. Bestelt een student vóór 16.00 uur, dan heef hij dezelfde avond zijn bestelling nog in huis. Deze service is voor producten als bier en frisdrank uniek te noemen. Heineken erkent de nieuwe levensfase waarin studenten zich bevinden. En stimuleert hen zichzelf te ontwikkelen, te ontplooien en te on dernemen. Heineken activeert en inspireert om er op ieders eigen manier alles uit te halen wat erin zit. Heineken staat voor energie, voor 'zin in het studentenleven'. Deze filosofie wordt door Heineken vertaald in diverse marketing activiteiten, waarbij we ernaar streven direct contact te creëren met de student. Naast het aanwezig zijn op introductieweken van de uni versiteiten en evenementen als de 'Heineken Student Music Award', vormt de HSS een speerpunt in de bewerking van de doelgroep studenten. www.studentenservice.nl De nieuwe site van de Heineken Studenten Service gaat verder dan alleen bestellen, leder studentenhuis kan een eigen account krijgen waarop men de bestelhistorie kan terug zien, zonder invoer van extra gegevens een voor gaande bestelling kan herhalen en de bierlijst met alle huisgenoten erop met één druk op de knop kan uitdraaien. Voor de studenten die de Heineken Studenten Service runnen (HSS'ers) zijn er ook grote voordelen. Bestellingen zijn on line zichtbaar, een bestelling per telefoon kan snel worden toegevoegd en men kan direct zien wat het re sultaat van die maand is. Zo wordt het voor mij en voor de stedelijke coördinatoren een stuk eenvoudiger om de jongens gericht te coachen. We zijn zeer trots op de Heineken Studenten Service, zeker op het feit dat we dit distributie kanaal in negen verschillende steden hebben opgezet. Daarnaast trots dat we een groep zeer gemotiveerde studenten met een groen hart hebben die ons merk onder studenten uitdra gen. Damian Dabkowski, junior brandmanager Heineken Thuisverbruik

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 6