De vergadertijger temmen PR BELICHT Redactie: Esther Boot Rekeningrijden, stijgende ben zineprijzen en de Nederlandse Spoorwegen die de prijs van de treinkaartjes met 35% wil gaan verhogen. Tegenwoordig wordt het reizen van en naar het werk alleen maar duurder. Wij lazen echter een aardig be richt in de Volkskrant voor de sportieve medewerkers onder ons die op fietsafstand van hun werk wonen. Door wat vaker de fiets de pakken, kunnen zij zelfs geld gaan verdienen! In diezelfde krant troffen wij een bericht aan voor alle vergader tijgers binnen Heineken. Doe er uw voordeel mee... Public Affairs: maatsch Public Affairs heeft tot doel de vrijheid om naar eigen inzicht te handelen voor Heineken zo goed mogelijk te maken en te houden. Met PA-management beogen we ons markt leiderschap vast te houden en verder uit te bouwen. Op het 'speelveld' hebben we met omgevingsfactoren te maken, zoals spelregels in de vorm van wet- en regelgeving van de overheid. Maar vooral ook kan gedacht worden aan verwachtingen die overheden en de samenleving ten aanzien van Heineken hebben. Die verwachtingen worden onder meer gecommuniceerd door consumenten-, mi lieu-en maatschappelijke organisaties. De taak van PA is het management te adviseren over de wijze waarop Heineken moet om gaan met voor de onder neming relevante maat schappelijke onderwerpen, zoals alcohol en milieu. Met al deze voor Heineken relevante externe en ook interne 'stakeholders' on derhoudt de afdeling PA contacten en beïnvloedt zij proactief beleid en wet- Deze keer in de serie 'PR Belicht' meer informatie over de afdeling Public Affairs, waar maatschappelijke communicatie centraal staat. De medewerkers van deze afdeling vertellen er zelf meer over. Bron: Volkskrant, 22 januari 2000 Tien tot 25 procent van de arbeidstijd in Nederland gaat op aan vergaderen. Dat kost miljarden. Hoe hoger de func tie, hoe meer vergaderingen. Socioloog Van Vree heeft er wat op gevonden: de verga dermeter. Wijzen op de kosten van al dat overleg is een vinding waarmee Van Vree de vergadertijgers tracht te temmen. Daartoe stapt hij frequent met een mede door hem ontwikkelde 'vergadermeter' een overleg binnen. Het apparaatje bevat een digitaal klok je met daaronder een display waarop een geldbedrag kan worden afgelezen. De vergadermeter is tijdelijk ver bonden met een computer, waarin de bruto-uurtarieven van de verga deraars zijn ingevoerd, alsmede 35 procent overheadkosten. Wanneer de vergadering begint, gaat het klokje lopen. Het apparaat rekent direct de gezamenlijke uurtarieven om in de kosten van de vergadering. Van Vree: "Op de display kan iedere deelnemer zien hoeveel geld er met al dat gepraat is gemoeid." Van Vree: "Ingebed in een aanpak van de gehele vergadercultuur van een bedrijf of instelling is een reductie van kosten van twintig tot dertig procent moge lijk, terwijl het vergaderen tegelijker tijd als aangenamer wordt ervaren." Henk Bonthuis, hoofd Personeel- Orga nisatie stafdiensten in Zoeterwoude, vergadert gemiddeld zo 'n anderhalve dag per week. Wij vroegen hem of Heineken behoefte heeft aan een 'vergadermeter'. "Het metertje is leuk om een tijdje uit te proberen. Maar als inderdaad blijkt dat een vergadering teveel geld kost, dan zou dat ertoe kunnen leiden dat het totaal aantal vergaderingen onverant woord afneemt. Soms is het toch goed om even de koppen bij elkaar te steken. Een goede vergaderdiscipline kan al heel veel tijd schelen. Blaas vergaderin gen niet op het laatste moment af, pro beer zoveel mogelijk aanwezig te zijn en zorg ervoor dat ze niet uitlopen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2000 | | pagina 10