steeds groener ■^Z "Uitstraling Heineken-krat nu wereldwijd consistent" Het bekende gele Heineken-krat maakte 9 september plaats voor een nieuwe, groene krat. Groen hoort bij Heineken. Het geeft die uitstraling van kwaliteit, verfrissing en natuurlijkheid die bij Heineken past. In tests is gebleken dat de consument een duidelijk hogere waar dering heeft voor het groene krat. Daarnaast betekent de introductie ervan dat we vanaf september een consistent merkbeeld voeren: alles wat met Heineken te maken heeft is voortaan Heineken-groen. Op deze pagina en in de inmiddels uitgebrachte VVV-special meer achtergronden over het nieuwe krat. Petra Butler en Marguerite de Ruijter ge' abri-campagne onder de slogan: 'Heineken ordt steeds groener'. In die advertentie was n uitsparing te zien van een krat. Pas op de in- iductiedatum, 9 september, toonden we het uwe, groene krat. Daarnaast is er veel reclame televisie en vindt de consument op de win- vloer uitgebreide salespromoties, onder meer de vorm van een miniatuurkratje dat als fles- ener kan worden gebruikt. In de horeca is t Heineken-krat zichtbaar via de gratis omerang-kaartenrekken. Daarin zit een opge vouwen krat dat gebruikt kan worden als bewaar- doos voor de boomerangkaarten. Primair willen we zo de consument bekendmaken met het nieuwe krat. En in tweede instantie levert het meer om en afzet op. Bovendien: het groene krat mag gezien worden. Dat onderstrepen we nog eens door de trein die het groene krat in optima forma toont." otaal hebben we straks 4,6 miljoen nieuwe ne kratten (Nederland wordt dus aanmerkelijk nerl), gemaakt bij Wavin Hardenberg. Er zijn 1800 ritten nodig om alle kratten bij ons te en. De introductieweek van het nieuwe krat superdruk. De kratten bier waren afgeprijsd ie vraag explodeerde. We moesten alle 'wielen' Iten om alles tijdig bij de winkels te krijgen." Vol in beeld: de groene 'Heineken-trein' vertrok 8 september vanuit Den Bosch voor een reis door Nederland. De trein deed onder meer Watergraafsmeer aan Een topdanser verhoogde de sfeer bij de introductie van de 'Heineken-trein' Corporate Brands Design is verantwoordelijk voor de 'visual identity' van het Heineken- merk. De afdeling bewaakt de eenvormigheid van alle uitingen. Het gele krat paste nog niet in dat plaatje: overal elders in de wereld waren de Heineken-kratten groen. Manager Cees Oostrum van die afdeling is daarom content dat het groene krat in Nederland een feit is. "Daardoor is de uitstraling van het Heineken-krat nu wereldwijd consistent. Wij zijn op twee punten bij de ontwikkeling betrokken. Allereerst natuurlijk bij de kleur. Dat is 'Heineken-groen', een vastgestelde kleur die door iedereen herkend wordt. Daarnaast ging het over de bedrukking van het krat. Uiteindelijk is het zogenoemde authenticity- logo (ster, balk, hoprank) op het krat gekomen, de core-identity van het Heineken-merk. Met het resultaat ben ik heel tevreden. Op zich omvat de aanpassing van een krat qua design voor onze afdeling geen ingewikkelde zaken, maar daar staat tegenover dat kratten een hoge attentiewaarde hebben en zeker tien jaar meegaan. Bovendien gaat het om een miljoeneninvestering. Het is dus belangrijk er terdege aandacht aan te besteden. Het nieuwe krat is naar mijn mening een uitstekende keus."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1999 | | pagina 11