1000-ste Buckler
tapinstallatie
Transportproef
met semi-
dieplader
Hengelo (Gelderland) Café
De Egelantier in het Gelderse
Hengelo heeft 25 augustus de
1000-ste Buckler tapinstallatie
in gebruik genomen. Het café
kreeg van Heineken een spe
ciale messing Buckler tapzuil
met de inscriptie: '1000-ste
Buckler tapinstallatie, 25 au
gustus 1992, De Egelantier'.
Buckler is sinds de zomer van
1991 ook verkrijgbaar van de
tap. Op landelijk niveau is het
nog steeds het enige alcohol
vrije bier dat niet alleen in fles
en blik wordt verkocht. De
populariteit van een glas vers
getapt alcoholvrij Buckler
neemt nog steeds toe. "Het is
nog lekkerder dan uit de fles",
verzekert de eigenaar van De
Egelantier.
De gemiddelde café-bezoeker
wil het liefst een bier van de
tap. En dat geldt ook voor al
coholvrij bier, zo blijkt uit de
groeiende vraag naar Buckler
tapinstallaties. Gemiddeld
worden er dertig per week van
geplaatst in Nederland. Ook
blijkt dat de omzet van een ho
recagelegenheid fors groeit,
zodra Buckler er van het vat
verkrijgbaar is.
Buckler scoort
Buckler scoort overigens ook
goed in consumenten-onder-
zoeken. Tijdens de zogenoem
de 'blinde smaaktesten' (de
proevers weten niet welk merk
bier ze voorgezet krijgen) komt
naar voren dat Buckler volgens
consumenten het meest naar
pils smaakt. Wereldwijd is Buc
kler het tweede merk alcohol
vrij bier. Buckler wordt inmid
dels in 36 landen met groot
succes verkocht.
Bunnik Hoe kun je zo veel
mogelijk pallets vervoeren bin
nen de wettelijke beperkingen
ten aanzien van gewicht, afme
tingen en veiligheid? En hoe
kun je die zo op de wagen zet
ten dat ze ook nog afzonderlijk
te bereiken zijn èn ongestoken
(dat wil zeggen met de lange
zijde van de pallet naar voren)
geladen en gelost kunnen wor
den?
Op grond van deze vragen ont
wikkelde een buitenfirma in
overleg met Vrumona een 'se-
mi-dieplader' voor dertig onge
stoken pallets. Vmmona ge
bruikt de oplegger enkele
maanden op proef. De wagen is
in Sisi-kleuren uitgemonsterd.
Hans Stijsiger, hoofd Transport
over de nieuwe aanwinst: "Het
bijzondere van deze nieuwe op
legger is dat de pallets gedeel
telijk twee hoog vervoerd wor
den. Omdat de hoogste pallets
180 cm zijn en de maximale
toegestane hoogte vier meter
bedraagt, zou de overgebleven
los- en laadruimte erg krap wor
den. Dit is opgelost door ge
bruik te maken van een op
luchtdruk werkend liftsys-
teem, waardoor de laadvloer
van de oplegger tijdens het la
den gedeeltelijk op de grond
kan zakken. Vóórdat de opleg
ger gaat rijden, wordt dit ge
deelte via hetzelfde liftsysteem
weer omhoog gebracht."
Goed bruikbaar
De oplegger wordt zowel door
de afnemers als door intern
transport als 'zeer goed bruik
baar' beoordeeld. Zoals bij alle
prototypes gebruikelijk is, wor
den nog voortdurend techni
sche verbeteringen aange
bracht. Eind 1992 vindt de
evaluatie plaats.
Andere wagen
De nieuwe semi-dieplader
heeft niets te maken met de ou
de 30-pallet wagen van Heine
ken, die inmiddels vervangen is
door een nieuwe oplegger voor
28 pallets. Voor Heineken zou
deze semi-dieplader niet ge
schikt zijn omdat de Heineken-
pallets veel zwaarder zijn dan
die van Vmmona. Bovendien
kan je met dit systeem niet via
de achterzijde lossen en laden.
Eerder dit jaar startte bij Vm
mona een andere proef met een
speciale oplegger voor maxi
maal 24 ongestoken of 28 ge
stoken pallets. Ook hier gaat
het om een heel andere vracht
wagencombinatie, die als voor
deel heeft dat hij zonder me
chanisch transport kan worden
geladen. Deze vrachtwagen
combinatie is eveneens in Sisi-
kleuren uitgemonsterd.