"Bij Heineken is het traditie om intensief marktonderzoek te doen. De kans op succes neemt aanzienlijk toe, wanneer je als onderneming rekening houdt met de gedachten die leven in de markt", verklaren Peter Dekker en Henk Eising van Marketing- onderzoek, de afdeling die alle markt onderzoeken voor voor Heineken verzorgt. Marktonderzoek Marketing-onderzoek krijgt aan vragen voor onderzoek van di verse Heineken-afdelingen. Pe ter Dekker: "Wij zorgen ervoor dat het onderzoek wordt uit gevoerd door het juiste bureau en dat de resultaten binnen de gestelde tijd op tafel liggen bij de aanvragers." Heineken ver richt marktonderzoek om de ontwikkelingen in de bier markt te kunnen volgen en te kunnen signaleren hoe de trends verlopen. Je weet dan wat consumenten vinden; wat de marktaandelen van de di verse merken zijn en hoe de concurrentie ervoor staat. Daarnaast kun je via markt onderzoek peilen of de plannen voor een nieuw produkt of een nieuwe reclamecampagne goed genoeg zijn. Heineken on derzoekt bijvoorbeeld van tevo ren of een nieuwe reclamespot effectief zal zijn. Voor alle marktonderzoeken die Heine ken laat uitvoeren, worden de te ondervragen consumenten zó geselecteerd dat de uitkom sten een zeer betrouwbare af- spiegebng zijn van de werke lijkheid.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 8