Aan het water van de Maas in de Limburgse hoofdstad Maastricht staat de kleinste brouwerij binnen het Heineken-concern: De Ridder. Een bedrijf waar dertig mensen werken. De Ridder: kleine brouwe grootse plannen De plaatsing van de gistlager- tanks in de brouwerij De Rid der verliep niet helemaal probleemloos. De kraan bleek te kort te zijn, waardoor er nog snel een verlengstuk moest komen De medewerkers van De Rid der vormen een enthousiast, hard werkend team. Dat is te rug te zien in de goede verkoop resultaten van de produkten van de brouwerij. Verkooplei der Martin Stam: "Zo langza merhand gaan we de vruchten plukken van de bomen, die we destijds hebben geplant. Toen ik hier in 1989 kwam, was het mijn uitdaging om de Thuisver- bruik-organisatie voor De Rid der op te zetten en de omzet van Ridder bier te vergroten", vertelt de Limburger. "Ons bier was toen nog niet overal in Ne derland te verkrijgen. We heb ben Ridder bier als een ambach telijk bier op de markt gezet, dat op de betere verkooppun ten verkrijgbaar is. We zijn des tijds met de distributie van Rid der bier in zo'n veertig winkels en slijterijen begonnen. Nu zijn dat er 1100. Dat is zo'n dertig procent van het totaal aantal verkooppunten dat we nastre ven", aldus de Limburger. Babbelbox Eén van de nieuwe middelen, waarmee de medewerkers van De Ridder het bier willen ver kopen, is de zogenoemde 'Bab belbox'. Martin Stam hierover: "Die box bestaat uit een aantal kratten in een grote display. Als een klant in de winkel langs die display loopt, klinkt een stem uit de doos die Ridder bier aan prijst. Het unieke van deze dis play is dat j e als het ware met de klant kunt praten, zonder dat daarvoor een verkoper nodig is. Bovendien is extra omzet ge garandeerd, omdat de winkel door de opstelling van de grote display altijd meer bier in voor raad heeft. De 'Babbelbox' is in samenwerking met Reclame Inkoop in Zoeterwoude ont wikkeld. Het materiaal is af komstig uit Japan." Een andere aandachtstrekker is een doos met de bieren van De Ridder, die bij de slijters te koop is. In de doos zijn de vijf ver schillende soorten van de brou werij verpakt: Ridder Pilsener bier, Ridder Bockbier, Ridder Donker bier, Ridder Maltezer bier en het onlangs op de markt gebrachte Wieckse Witte. Dat laatste bier verkoopt volgens Mark Stam als een trein. "Steeds meer mensen vragen ons witbier. Ook in de grote ste den buiten Limburg." Lagertanks Door de goede verkopen van het witbier 'Wieckse Witte' gaat de brouwerij qua produktieca- paciteit ook flink uitbreiden. Zo werden eind mei twee gist- lagertanks van elk 400 hecto liter in de brouwerij geplaatst. Een grote hijskraan tilde de tanks over het filterhuis heen en zette ze op hun plaats in de brouwerij. Hiervoor moest zelfs het dak worden gelicht. Joost Kersen, hoofd Technische Dienst en Expeditie van de brouwerij hierover: "Door de plaatsing van de tanks is de pro- duktiecapaciteit van De Ridder uitgebreid met achthonderd hectoliter netto. Dat betekent dat de brouwerij een jaarcapaci teit heeft van ongeveer 70.000 hectoliter. Een uitbreiding van bijna vijftig procent." Joost Kersen werkt sinds 1 sep tember 1986 bij De Ridder. De van oorsprong Eindhovenaar houdt zich in zijn werk bezig met het gehele technische en commerciële inkooptraject, al le technische en andere zaken op het gebied van Physieke Dis tributie. Vóór hij bij De Ridder kwam, werkte hij in de Bossche brouwerij als groepsleider Sto ringsdienst en Onderhoud. Wat dat betreft heeft hij nu een ge heel andere functie. "Hier is ge woon meer mogelijk", zegt hij. "Aan de andere kant is het ook een erg drukke baan. Ik begin 's-morgens om een uur of acht en het komt wel eens voor dat ik pas om één uur 's-nachts naar huis ga." Afdelingen ineen De extra verkopen van Wieckse Witte betekenen automatisch

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 20