Verzamelaai Ligteiink gebeurde. "We verpulveren het afvalhout, persen het tot rond jes en drukken er meteen de naam van onze brouwerij op", zou de directeur in 1903 heb ben gezegd. Hoe waarheidsgetrouw dit ver haal ook mag zijn, duidelijk is wel dat het bierviltje al vanaf het begin twee functies had. Het neemt het overlopende schuim op en het is bovendien een reclame-middel. Vooral voor Nederlandse brouwerijen is dat laatste een uiterst belang rijke zaak. In de Nederlandse horeca-gelegenheden schenkt men immers voornamelijk tap- pils en zodoende biedt het vil tje, met eventueel het bedrukte glas, voor merkherkenning. In het buitenland is het minder re levant, omdat daar vaker het flesje naast het glas wordt ge serveerd. Dikste kwaliteitsvilt In de loop der jaren heeft het viltje een ware gedaanteverwis seling ondergaan. In het begin van deze eeuw was een viltje zo'n 3,5 millimeter dik, terwijl het nieuwe Heineken-viltje twee millimeter dik is. Gaat de reclame-functie het dan toch winnen van het belang van het absorberen? Bert Damen van de afdeling Centrale Inkoop ont kent dit met nadruk. "We staan er bij Heineken om bekend dat we het dikste kwaliteitsvilt le veren", verklaart hij. "Het nieu we groene viltje mag dan 0,3 millimeter dunner zijn dan het huidige rode viltje, het verliest niets aan absorptiekracht." Nevenfuncties Bert Damen deelt, weliswaar vanuit een meer professionele invalshoek, de liefde voor het bierviltje. "Het is een prachtig produkt", oordeelt hij. "Eén van de bedenkelijke nevenfuncties van het biervilt is ondermeer het bezighouden van de han den door het vochtige viltje te rullen. (Met de vingers wordt dan telkens een laagje van het vilt afgewreven.) Brouwerij- mensen vinden dat doodzon de!" Daarmee noemt hij er één, maar vilt kent nog veel meer functies. Want wie pakt er niet als eerste een bierviltje om een wiebelende tafel of barkruk ste viger op z'n poten te zetten? Product-manager Horeca René Valkhoff kent nog wel een paar voorbeelden: "Het bierviltje is de voorloper van de frisbee", zegt hij lachend. "Het bedruk ken van de achterzijde van het biervilt ter gelegenheid van een speciaal evenement is ook zo'n nevengebruik. En voor het bij houden van het aantal gecon sumeerde biertjes wordt het viltje eveneens gebruikt." Als stamcafébezoeker zorg je er dan wel voor, dat je achter het goede viltje blijft zitten Een andere nevenfunctie van vilt is het gebruik als notitie blaadje. Scores tijdens kaart spelletjes in het café, worden bij voorkeur achterop een viltje bijgehouden. Ooit sprong Hei neken hier alert op in door achterop z'n viltje een echt 'sco relij st'-tabelletje te laten druk ken. Internationaal In het kader van het nieuwe Heineken-imago is nu ook het vertrouwde rode bierviltje ver leden tijd. Na ruim veertig jaar is gekozen voor een nieuw groen viltje, waarop heel na drukkelijk het predikaat 'Pre mium Quality' prijkt. "Neder land was het enige land waar het Heineken-vilj te rood was", aldus René Valkhoff. "Ons merk is echter heel intematio- Overigens is de afdeling Mu- seumgoedeienbeheei in Am sterdam nog op zoek naar inte ressante oude bierpullen en emaille reclameborden van Heineken of Amstel, die voor één van de thema-exposities van nut kunnen zijn. Kent u ie mand die één of meer van deze artikelen heeft en ze wil af staan, neemt u dan contact op met mevrouw M. Ketting of de heer A. Sinkeldam in Amster dam. Het telefoonnummer is 020 - 5239410. naai. Bovendien groeien de Eu ropese landen door verbeterde communicatie steeds dichter naar elkaar toe. Door ontwik kelingen als satelliet-televisie komt een land als Italië steeds dichter bij Nederland. We wil len consequent en eensluidend naar buiten treden. Daarom kunnen we ook in ons land niet om het groene viltje heen." Hij is ervan overtuigd dat elke cafébezoeker het nieuw. Hei neken-viltje zal opmerken. "En dat is natuurlijk ook de bedoe ling. Van alle ondersteunende attributen om bier te begelei den en de verkoopbevordering in stand te houden, is het viltje één van de belangrijkste. Ons oude, rood uitgevoerde viltje heeft een enorme bekendheid. Zo moet dat ook gaan met het nieuwe vilt."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 17