Nachtbelevering containers Rotterdam De Zoeterwoudse brouwerij is 21 mei gestart met 24 uurs- belevering van containers aan de Rotterdamse haven. Hierdoor kunnen export-vrachtwagen- chauffeurs files en lange wachtrijen voor de terminals vermijden. de vrachtwagen van het brou werij-terrein afrijdt, stuurt de afdeling Magazijn Intern Trans port een fax naar de terminal. Daarop staat nog eens precies wat de vrachtwagen meebrengt en welke lege containers wor den opgehaald." Grote besparing Het gevolg van het van te voren aanmelden is dat de vrachtwa genchauffeur meteen door kan rijden als hij bij de terminal komt. Jan Voogel: Bovendien maken de chauffeurs door het 24 uurs-beleveren een kortere rit. Ze zijn immers eerder terug. En dat levert voor de rederij, de vervoerders en de brouwerij een aanzienlijke besparing op." De afdehng Magazijn Intern Transport (MIT), die in vier ploegendienstgen werkt, kan haar werkzaamheden nu meer over de dag verspreiden. Het be laden, dat tot voor kort voor ex port van half drie 's nachts tot fan Voogel meer gebruikt worden voor aanlevering van containers. Jan Voogel: "Heineken heeft de eer ste twee punten onmiddellijk opgepakt. Ons nieuwe infor matiesysteem Export 2000 is uiterst geschikt, voor de ver werking van 24 uurs-leveran- ties. Eigenhjk zijn alle partijen heel tevreden over de proef. tien uur 's avonds gebeurde, heeft nu 24 uur per dag plaats. In de praktijk betekent dit, dat MIT zich overdag vooral op de binnenland-beleveringen richt en 's nachts meer op het buiten land. Overdag worden alle do cumenten voor de export transporten in orde gemaakt. De douane-ambtenaar kan nog wel, bij wijze van steekproef, 's nachts langskomen. Zeer tevreden Het 24 uurs-beleveren van de containers is mede mogelijk ge worden door het project RIL (Rotterdamse Interne Logistiek) van de ECT-terminals en het unit-centrum. Daarin zijn drie aandachtspunten opgenomen: terminals moeten 24 uur per dag open zijn, vooraf aanmel den van containers is nodig en trein en binnenvaart moeten In Zoeterwoude worden de pallets met dozen door een vorkheftruckchauffeur in de vrachtwagens geplaatst Vooral ook de chauffeurs. De collega-chauffeurs van de Bos sche brouwerij hebben al ge vraagd of zij ook vooraf mogen aanmelden, in verband met het afhandelen van het administra tieve gedeelte. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat het bij deze proef van een jaar blijft." Alle bij de nachtlevering be trokkenen (zowel de terminal- medewerkers, chauffeurs als Heineken-medewerkers) zijn met hun partners uitgenodigd voor een bezoek aan Zoeter woude om een toast uit te bren gen op de tot nu toe zeer suc cesvolle 24 uurs-belevering. Dit gebeurt zaterdag 29 juni. land in de Rotterdamse haven. De Heineken-wagens moeten dan soms uren in de rij wach ten." "Om dit soort problemen te ver mijden zijn we vorige maand gestart met 24 uurs-beleverin- gen van containers. Ook meld den we de containers van te vo ren bij de terminals in de haven aan. Voor die tijd leken de chauffeurs net postduiven die brieven bezorgen, omdat ze bij de terminal eerst nog allerlei administratieve handelingen moesten verrichten. Nu meld den we de terminals een week van te voren hoeveel ze precies van onze brouwerij kunnen verwachten. We melden 48 uur nog eens het exacte aantal con tainers. En op het moment dat Per week vinden tussen Zoeter woude en de ECT-terminals Delta, Home en Sealand zo'n vier tot vijfhonderd transpor ten met containers plaats. Die worden door externe chauf feurs vervoerd. Tot voor kort verliepen de transporten niet zonder problemen. Jan Voogel van de Export Transport Afde ling (ETA) in Rotterdam hier over: "De chauffeurs hadden te kampen met fileproblemen in de ochtend- en avondspits en lange wachtrijen voor de termi nals in de middaguren. Rond 16.00 uur arriveren namelijk al le vrachtwagens uit het buiten- De containers worden met een grote kraan van de vrachtwagens getild en in de schepen geladen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1991 | | pagina 10