"De samenleving kijkt kritischer naar het alcoholhoudende produkt" "We liggen met onze merken en onze brouwkennis flink voor op sommige anderen" "We moeten het vertrouwen in het Heineken-merk bevestigen en uitbouwen" steld. De segmentatie van de biermarkt, waar we mee te ma ken hebben, is wellicht een ge volg van dat individualisme. De consument wil een produkt dat volledig bij hem past, waar hij zich mee kan profileren. In de markt vinden we dit een inte ressante ontwikkeling, waar we graag op inspringen. In de werk sfeer heeft het opkomend indi vidualisme soms bedenkelijke kanten. Intern valt bovendien op dat onze onderneming meer decentraal is geworden. De werkmaatschappijen zijn zelf standiger geworden. Dat decen tralisatieproces is mijns inziens slechts gedeeltelijk succesvol verlopen. In sommige gevallen zijn werkmaatschappijen te ver doorgeschoten; zijn ze te ver van het beleid van het hoofd kantoor af komen te staan. Het hoofdkantoor daarentegen heeft ook moeite gehad op sommige terreinen terug te tre den en de neiging gehad te in terveniëren waar dat niet zijn taak was. Een onderneming moet ervoor waken niet in af zonderlijke delen uit een te val len, anders wordt de opge bouwde voorsprong te niet gedaan. Wereldwijd Hoe ziet u de toekomst van Heineken wereldwijd! Heineken is een biermerk met bekendheid over de hele wereld en de onderneming heeft de ambitie dat zo te houden. Wereldwijd gezien zijn er op de markt enkele medespelers die de intentie hebben een 'global brand', een algemeen inter nationaal bekend biermerk op te bouwen. Sommige van die ondernemingen richten zich niet alleen op de brouwwereld, maar hebben daarnaast nog vele andere activiteiten. Denk aan sigaretten, voedingsmidde len, enzovoort. Heineken is puur een brouwerij. We liggen met onze merken en onze brouwkennis flink voor op sommige anderen. Deze onder nemingen benijden ons om het merk dat zo'n internationale bekendheid geniet. In de toe komst zullen we er alles aan moeten doen om het merk Heineken verder te ontwikke len en te versterken. En, hoe blij we ook zijn met de succesvolle start van Buckler; een merk heeft tij d nodig om zich te vesti gen. Kroonjuwelen Merkbekendheid, zeker wereld wijd, is een kwestie van jaren en jaren. Daarom moeten we ons Heineken-merk, dat zich zo'n duidelijke plaats veroverd heeft, koesteren en bewaken als een kroonjuweel. Dat is het allerbe langrijkste voor de toekomst. Dat betekent zeker niet dat we ons niet bezig moeten houden met de ontwikkeling van nieu we produkten. Als marketing man weet ik dat iedere tijd zijn eigen produkt nodig heeft. Wij zien dat de markt segmenteert en we moeten daar op inspelen. Dat hebben we de laatste jaren al gedaan met de introductie van Amstel Light, Buckler, Dry 100 en met het vernieuwde Amstel Gold en 1870 van Amstel. Er is geen enkele ande re brouwerij in Nederland die zoveel aan produktontwikke- ling en -vernieuwing heeft ge daan, maar ik kan niet genoeg benadrukken dat we niet zon der het merk Heineken kunnen en dat we onze inspanningen daarop moeten richten. We moeten het vertrouwen dat de markt heeft in het Heineken- merk, bevestigen en uitbou wen. Dat betekent ook dat we veel aandacht en zorg moeten hebben voor onze klanten. Publiciteit Over de positie van Heineken in Nederland is het laatste jaar veel in de kranten geschreven. Iloe kijkt u tegen deze publici teit aan! Negatieve publiciteit vind ik heel erg vervelend. Toch is het niet altijd te vermijden. Ook Heineken moet tijdig stappen nemen om in de toekomst te passen. Bij veranderingsproces sen in een organisatie weet je dat je maatregelen moet nemen die niet altijd begrepen worden. Het zij zo. Als de kritiek zich echter richt op de manier waar op we met onze klanten, onze relaties omgaan, dan trek ik me dat wel erg aan. De manier waarop we onze zaken met hen regelen, mag nóóit aanleiding geven tot terechte kritiek. Verschilt de positie van Heine ken Nederland met die van on ze buitenlandse brouwerijen! Een echte voorbeeldfunctie hoort Nederland niet te heb ben, andere werkmaatschappij en zijn minstens even belang rijk. Wel moeten we ons goed rekenschap geven van het feit dat Nederland onze oorspron kelijke markt is. Een goede positie van Heineken in Neder land is ook voor onze inter nationale markt van belang. Het feit dat de 'moederonder neming' vanuit hetzelfde land opereert brengt met zich mee dat er meer afstemming onder ling nodig is. Dat hebben we in het verleden wel onderkend, maar we zijn het ook wel eens vergeten. Verschillende ontwikke lingsfases Is er onderscheid te maken qua ontwikkeling voor de wereld delen en landen waarin Heine ken werkzaam is! Europa en de Verenigde Staten zijn voor ons ongelooflijk be langrijk. In de gemeenschappe lijke Europese markt is een goe de marktpositie een vereiste. De markten in Europa en de Verenigde Staten zijn het verst in ontwikkeling. Onze positie in de Verenigde Staten heeft te maken met andere markten. Dat wij juist daar zo sterk zijn is als het ware voor onze klanten in andere landen het onge schreven bewijs dat Heineken bier iets bijzonders is. Zo'n con- currentievoorsprong mogen we niet verliezen. Aan het Verre Oosten, een totaal andere markt qua ontwikkeling, geven we veel aandacht. Je ziet daar dat de ontwikkelingsfase per land verschilt. Singapore en

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 5