Zelf proeven Internationaal merk Na Spanje en Frankrijk is Buckler sinds september ook in Ierland verkrijgbaar. Het is daar op een wat kleinere schaal geïntroduceerd. De heer Hakkaaart: "De markt voor het 'alcohol free lager' is in Ierland nog niet zo sterk ontwikkeld. In pubs en kroegen laten wij de consumenten proeven en via advertenties en radio commercials werken we aan de naamsbekendheid van Buckler. Het is nog te vroeg dag om met getallen aan te geven hoe goed het in Ierland gaat. De eerste reacties en de voor verkopen zijn in elk geval zeer posi tief." In augustus is Buckler ook in La Réunion op de markt gebracht. Net als in Frankrijk is het ook daar in de plaats gekomen van Panther. "Het gaat om een vrij kleine markt maar we kunnen daar bij voorbeeld van de zelfde commercials gebruik maken als in Frankrijk, waardoor de ver vanging van het merk vrij snel kan verlopen. Het onderzoek naar nieuwe markten voor Buckler gaat ook na La Réu nion gestaag door. Voor verschil lende Europese landen, maar ook buiten Europa, wordt bekeken öf en wanneer Buckler kan worden geïn troduceerd. Met de komst van Buckler in ver schillende landen heeft Heine- ken er een nieuw internationaal merk bijgekregen. Dat blijkt ook duidelijk uit de overeenkomsten in de reclamecampagnes. De overwe gingen om Buckler in Nederland te introduceren gelden ook voor de meeste andere landen. Men kiest steeds vaker voor een actieve en ge zonde wijze van leven en gaat dus ook bewuster met alcohol om. Het internationale karakter van Buckler versterkt tevens het interna tionale gezicht van Heineken en geeft aan Buckler een kwaliteitsimago. Ook in Frankrijk betekende de introductie van Buckler het ver dwijnen van een bestaand alcohol vrij bier. Het door Frangaise de Bras serie gebrouwen Panther, dat een marktaandeel van twee procent had, is in mei vervangen door Buckler. Vijf maanden later heeft Buckler al zeven procent van de alcohol vrije biermarkt in handen. De heer Hakkaart: "En dat is al heel wat wan neer je bedenkt dat de grootste con current in z'n eentje al negentig pro cent van al het alcohol vrije bier ver koopt. De verkopen in de winkel stij gen nog steeds. In tegenstelling tot Spanje, waar Buckler in de horeca bedrijven wordt verkocht, gaat het in Frankrijk vooral om de verkoop in supermarkten en andere thuisver- bruik-kanalen. We zijn daarom naar de mensen toe gegaan en laten ze in de winkel proeven. Daarnaast zijn we in juni met reclame op de televisie gestart. Na een aantal uitzendingen wist 76 procent van de kijkers zich de reclame met de Delta-vlieger te her inneren en positief te waarderen." Het in Den Bosch gebrouwen Buckler, wordt in Frankrijk ver kocht in sixpacks met de 25 cl-fles en in 33 cl blik verpakking. Beelden uit de Spaanse televisie-commercial van Buckler In Spanje is Buckler sinds april ver krijgbaar terwijl de Franse consu ment een maand later het 'bière sans alcool' kon proeven. De heer Hakkaart: "Spanje heeft de voor trekkersrol op zich genomen omdat Aguila Sin van Heineken-dochter Aguila met dertig procent van de al cohol vrije biermarkt al een redelijke postitie had. Maar dat aandeel kon groter, zo wisten we uit marktonder zoek. Daarvoor moest het produkt worden verbeterd en het kwaliteitsi mago worden opgevijzeld. Het nieuwe en internationaal georiën teerde Buckler kon daar wat aan doen." En dat is goed gelukt. Na de intro ductie in april waren de reacties op het in Spanje gebrouwen Buckler di rect positief en werd al in juni de pro- duktie van Aguila Sin gestopt. Spanje en Frankrijk zijn markten die beide sterk in ontwikkeling zijn al is de consument al langere tijd bekend met alcohol vrij bier. "Het warme klimaat in de Zuidelijke landen brengt met zich mee dat men vaker iets dorstlessends wil drinken. Men heeft daar dus ook op meer momen ten van de dag trek in een biertje ter wijl alcohol dan misschien niet zo goed uitkomt", verklaart de heer Hakkaart het succes van Buckler. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 9