verkopen'1 Over de Verenigde Staten Over z'n nieuwe 'job' en leiderschap Over z'n loopbaan Over z'n golfspel Over de Heineken organisatie Ik heb in de V.S., waar ik een aantal ja ren gewoond heb, een fantastische tijd gehad. De contacten met Van Munching liepen voortreffelijk. Een prima organi satie, die erg hard voor Heinekèn werkt, de markt als geen ander kent en zich in alles inzet om de positie van onze pro- dukten te verstevigen. Vanuit persoonlijk perspectief moet ik zeggen dat de ervaringen die ik in New York heb opgedaan, deel uitmaakten van een rijk leerproces. De energie en de toewijding van dé Amerikaan hebben een grote indruk op mij gemaakt. De Amerikanen proberen voortdurend zich te verbeteren en nieuwe ideeën te ont wikkelen en 'storten' zich helemaal op een project. Ze verkopen een idee zo goed mogelijk." "In de allereerste plaats probeer ik er al les aan te doen om de lokale export markten goed te leren kennen. Om de lokale sfeer te snuiven heb ik in de paar maanden dat ik hier ben al een aantal landen en werelddelen bezocht, zoals bijvoorbeeld Zwitserland en het Verre Oosten. Ik denk dat we heel dicht bij de klant moeten gaan staan om zoveel mo gelijk service te kunnen geven. Daar waar we over eigen exportkantoren be schikken worden de exportactiviteiten vooral gedragen door de plaatselijke ma nagers. Zij moeten hun markt kennen als geen ander. Zij hebben niet alleen de kennis maar ook de contacten om onze positie verder uit te bouwen of te consoli deren. Dat is al een veel moeilijkere op gave vanachter ons bureau in Neder land. Maar ook voor de exportmanagers in Amsterdam geldt dat zij naast kennis van de markt er ook voor moeten zorgen dat zij de goede contacten met de klant verder uitbouwen om zo onze marktpo sitie te kunnen verbeteren. Ik zie het als mijn taak het juiste beleids matige raamwerk vast te stellen, dit over te brengen op de afdeling, zodat we met z'n allen in de juiste richting werken. Daarnaast wil ik de afdeling motiveren net dat beetje meer te doen. Klantge richtheid is bij mij nummer één. Ons produkt heeft een constante kwaliteit, daaraan kunnen we eigenlijk niets ver beteren. Aan marketing en distributie wel. Dat betekent volgens mij dat wij als concern meer moeten investeren op het gebied van marketing en distributie." "Ik houd van m'n werk, zet me er voor honderd procent voor in, maar houd er ook van om tijdens m'n werk eens flink te lachen. Ik probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten." "Ik ben echt niet goed in golf, m'n handicap ligt boven de 20. Maar ik troost me met de woorden van de heer Heineken: Als je golf-handicap minder dan 20 is, kunnen er twee dingen aan de hand zijn: of je werkt niet hard genoeg of je speelt vals. Dus mijn golf kan alleen nog maar slechter worden." De heer Habbershaw (47 jaar) woont nu in het hartje van Amsterdam; hij is ge huwd en heeft drie kinderen. Hij houdt fanatiek van rugby, was in z'n jonge ja ren een goede speler voor talloze clubs in Yorkshire, gaat als het even kan naar be langrijke voetbalwedstrijden, houdt van golf maar is er niet echt goed in. "Ik denk dat ik maar cricket ga spelen, dat past goed bij mijn leeftijd", zegt hij aan het eind met typische Engelse zelfspot. Hij is in 1974 bij Heineken begonnen als European marketing manager. Van 1976 tot 1979 heeft hij als commercieel directeur gewerkt bij Dreher in Italië. Daarna naar Santa Lucia en Trinidad als managing director van de brouwerijen aldaar. Om vervolgens regional coordi nating director Noord Amerika en van het Caraïbisch gebied te worden. En nu dan directeur Export. Hij is vol lof over de manier waarop hij ingewerkt is door zijn voorganger, de heer J. v.d. Zee. "Fantastisch, zoals hij me alles, ook op schrift, heeft uitgelegd. En dan te beden ken dat ik mijn opvolger als regional coordinating director Noord-Amerika slechts de oren van het hoofd heb ge praat!" "We zijn een internationaal opererende onderneming, maar met duidelijk wor tels in Nederland. Dat geeft ons iets bij zonders, dat wel. Toch denk ik dat, door meer mensen van buiten en van andere nationaliteiten in je management te ha len en dan vooral in de internationale di visie, je blik als onderneming verruimt. Ook valt me op dat we erg ordelijk te werk gaan, tot het bureaucratische toe. Het is goed om niet doldriest alles aan te pakken, maar als die terughoudendheid leidt tot het niet durven nemen van risi co's, dan zitten we fout. We zijn - geluk kig - sterk op kwaliteit gericht, maar we zullen ook qua dynamiek en creativiteit even hoog moeten scoren." 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 5