"Export is er op uitgaan en De afdeling Export gevestigd aan de Mauritskade - waar ook de ETA, Duty Free Export, de Administratie en de af deling Informatisering in Rotterdam onderdeel van uitma ken - houdt zich bezig met alle commerciële en marketin gaspecten van de export van onze bieren. Sinds enkele maanden heeft Export een nieuwe 'baas'. We hebben het over de heer G.R. Habbershaw, een Brit die zichzelf om schrijft als 'Yorkshire-man'Aan deze nieuwe directeur Export hebben we talloze vragen gesteld over zijn werk zaamheden bij Heineken èn over z'n geadopteerde vader land: Nederland. Een interview boordevol uitspraken van een man die zeer enthousiast - en snel - over z'n werk praat. Over exporteren en lokaal produceren Over z'n fiets Dat we ons bier exporteren naar de Ver enigde Staten, weet elke Heineken-me- dewerker. Dat we ook naar andere lan den exporteren zal zeker bekend zijn. Maar de vraag minstens tien exportlan den te noemen, zullen velen niet direct kunnen beantwoorden. Een kijkje in Den Bosch brengt dan al gauw meer in zicht. Daar wordt voor het leeuwendeel van de exportmarkten geproduceerd. In willekeurige volgorde zijn dat onder meer de Verenigde Staten, het Verre Oosten (Australië, Hong-Kong en Tai wan als belangrijkste exportlanden), Puerto Rico, de Golfstaten, Scandina vië, Angola en Ivoorkust. "Het lokaal brouwen van onze merken Heineken en Amstel is prima, als er ten minste aan een aantal belangrijke voor waarden voldaan is. We moeten met grote omzichtigheid en veel gezond ver stand allereerst bekijken of lokaal pro duceren het beste is voor onze merken. In veel landen zijn we een premium, een luxe bier. Door in een bepaald land zelf te gaan brouwen kan het speciale karak ter, de aantrekkingskracht mogelijker wijs verminderen. Ook al is het bier net zo goed als datgene dat we in Nederland produceren. Ik denk - en hiermee zeg ik niets nieuws - dat onze belangrijkste kracht ons merk is èn de positie van ons merk in de markt. De merknaam is een van de dingen die ons onderscheidt van andere brouwerijen. We hebben er ja ren over gedaan om ons merk op te bou wen. Dat moeten we goed in de gaten houden als we voor de keuze staan lokaal te brouwen ofte (blijven) importeren. Soms is het ter plekke produceren echter de enige manier om aanwezig te zijn op de plaatselijke markt, bijvoorbeeld als gevolg van zeer hoge import-barrières. Maar, ook al is er een aantal landen waar wij Heineken en Amstel lokaal produce ren, daarnaast moet gezegd worden dat wij het 'verschrikkelijk' goed doen in Zwitserland, en op de Canarische eilan den. Het merk Heineken heeft nog veel potentieel. We zullen er constant naar streven om ons sterker te profileren op bepaalde markten." "De inflatie heeft ook hier toegesla gen. Deze fiets die zeker drie keer 'gerecycled' is, kostte nog 75,--. Het is bijna een museumstuk, en toch moet ik bang zijn dat hij gesto len wordt!" De heer Habbershaw gaat, als het even mogelijk is, op de fiets naar de Mauritskade. Op zijn weg ligt dan de Magere Brug, de meest gefotografeerde brug in Amsterdam. "De rangorde in het Nederlandse verkeer is typisch: eerst komt de voetganger, dan de fietser en een flink eind daarna heeft de automobilist ook nog enige rechten. 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 4