Heineken in België voortaan alleen in exportfles te koop H J. Bolthof wint reis in Wereldwijs Heineken België heeft de zeshonderd contracten met Bel gische café-houders van de in totaal twintigduizend café houders in België overgedaan aan brouwerij Maes. Een goed overwogen zakelijke transactie die nogal wat publici teit teweeg bracht. Heineken was toe aan een herpositio nering op de Belgische markt. De eerste stap in die richting was de over dracht van de bestaande horecacontrac- ten aan de Waarloose brouwerij Maes. Voortaan is Heineken in België dan ook alleen nog maar verkrijgbaar in de groene exportfles. Als premium; een ex clusief bier. De kasteleins die de laatste jaren Heineken tapten, kunnen ook in de toekomst Heineken blijven verko pen. Alleen niet meer uit de tap, maar uit de fles. Zo schaart Heineken zich bij het rijtje 'bijzondere importbieren' als Carlsberg en Tuborg en neemt daarmee een positie in die Heineken ook in an dere Europese landen heeft. In de toe komst zal Heineken dan ook in veel meer Belgische café's, restaurants en ho tels verkrijgbaar zijn dan nu het geval is. En ook in de supermarkten blijft de ver koop van Heineken gewoon doorgaan. Volgens Paul Vangerven, gedelegeerd bestuurder van de Maes brouwerij is Heineken een eersteklas produkt. "Veel mensen kunnen zich met de smaak van Heineken vereenzelvigen", aldus Van gerven. Volgens hem kun je niet zeggen dat de Belg niet van Heineken zou hou den. "In België speelt iets heel anders mee. Chauvinisme wil ik het niet noe men, maar het is een feit dat de Belg zeer kordaat is in z'n bierkeuze. Hij ziet zich zelf als een onderdeel van de biercultuur en heeft bovendien de keuze uit een enorm assortiment Belgische bieren. Daardoor zit hij niet op buitenlandse bieren te wachten. Maar dat houdt niet in dat je kunt stellen dat de Belgen niet van Heineken houden", aldus Vanger ven in het Bierblad. Daarin zegt mevrouw Lieve Pets, exploi tant van café Den Brosser in de Bres straat in Antwerpen over Heineken: "Ik heb drie jaar geleden juist voor Heine ken gekozen, omdat het hier in de buurt barst van de cafés met Maes, Stella en Jupiler. Ik wilde anders zijn, exclusief. Toen ik drie jaar geleden Heineken ging tappen, noemden de klanten het 'flutjes- bier', alleen omdat het uit Nederland komt. Nu zweren ze bij Heineken. Ik vind het doodzonde dat ik geen Heine ken meer kan tappen, maar ik ga het nu op fles verkopen." What better way to celebrate this Royal Occasion than by raising the other Dutch crowns? Uit het Australische blad Dutch Courier van oktober knipten wij voor u een op vallende Heineken advertentie, naar aanleiding van het bezoek van Koningin Beatrix en Prins Claus aan Australië. In elke aflevering van het Vara-televi- sieprogramma Wereldwijs wordt de uitslag bekend gemaakt van een foto wedstrijd. In een van de eerste uitzen dingen kwam een bekende in beeld: de heer H.J. Bolthof. De heer Bolthof is een oud-medewerker van Heineken. Voordat hij gebruik maakte van de Overbruggingsregeling was hij werk zaam als hoofd PZ op het kantoor aan de 2e Weteringplantsoen in Amsterdam. Fotografie is een van zijn hobby's. Re gelmatig zendt hij foto's in voor foto wedstrijden. Zo ook enige tijd geleden naar aanleiding van een wedstrijd in het fototijdschrift Focus. Een van de the ma's waarvoor foto's konden worden in gestuurd, was de Ark van Noach. Toen de heer Bolthof dat las, moest hij direct denken aan een foto die hij in het voor jaar had gemaakt van een lieveheers beestje dat hij op prikkeldraad had neer gezet. "Die situatie leek me een mooie tegenstelling. Zo'n lief, onschuldig dier tje in combinatie met iets dat dreiging uitstraalt.De jury van Focus en de Vara was het ermee eens. "Gefeliciteerd, u bent de eerste hoofdprijswinnaar", 31 kreeg hij te horen. Tijdens de opname voor een van de TV-uitzendingen kreeg de heer Bolthof voor het oog van de ca mera's zijn prijs uitgereikt: een reis voor twee personen naar Oostenrijk.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 31