Bij een goed salaris hoort een goed pensioen Uit een ander vaatje getapt VERBETERING PENSIOENREGELING HEINE KEN Met deze uitspraak karakteriseert de heer drs. P.C. Schop, directeur Personeelszaken HNB, op kernachtige wijze de verbetering van de pensioenregeling. Ook al zullen velen van de Heineken-medewerkers niet tot in de details weten hoe het nu eigenlijk met hun pensioen zit, de mededeling die begin november werd gedaan dat de pensioenen - naar boven toe - worden aangepast zal iedereen als plezierig hebben ervaren. In het personeelsbulletin nummer 37/ 88 vindt u exact terug wat de verbete ring inhoudt. Bovendien krijgt iedereen begin 1989 een mededeling thuis waaruit hij/zij kan opmaken wat de verbetering voor hem/haar betekent. Kort samenge vat komt het er op neer dat niet alleen het bedrag waarover 65% van het pen sioen wordt betaald, verhoogd is (tran che-verhoging) maar ook dat het pen- sioengevend salaris 12 x het bruto maandsalaris) met 8% omhoog zal gaan. De heer Schop over de reden van de aan passingen: "Uitgangspunt voor Heine- ken is altijd geweest dat we in Nederland bij de topbedrijven willen horen wat de salarissen en secondaire arbeidsvoor waarden betreft. En bij een goed salaris hoort een goed pensioen. Pensioen zie ik als verlengstuk van onze arbeidsvoorwaarden. Met deze aanpassing kunnen we ons, ook wat dat betreft meten met de grote Nederlandse bedrijvenHierbij moeten we niet verge ten dat de reservcpositie van de Stichting Heineken Pensioenfonds dit mogelijk maakt. Het feit dat de overheid al meer dere malen een ballonnetje heeft opgela ten over het heffen van vennootschaps belasting over de extra reserves van de pensioenfondsen, heeft ons uiteraard aan het denken gezet. Met de verbete ring waarover we nu spreken is een zeer groot bedrag gemoeid, dat volledig wordt gefinancierd uit de reserves van het pensioenfonds. Bij de veranderingen zijn we er uiteraard van uitgegaan dat de reservepositie op lange termijn ook nog voldoende is. Het is niet niks: We praten over een reëele netto verbetering van gemiddeld 6%. Vergeleken met de salarisaanpas singen van de laatste jaren is die gigan tisch hoog", aldus de heer Schop. Alle deelnemers, ook de niet-actie- ve, profiteren van deze nieuwe rege ling, die op 1 januari 1989 officieel in gaat. Alhoewel het hierbij gaat om arbeidsvoorwaarden en veranderin gen normaal gesproken alleen gel den voor de actieve medewerkers, is er ook gedacht aan de groep mede werkers die al gepensioneerd is. Voor de Heineken-mensen die al een pensioen krijgen, is een aflo pende staffeling bedacht. Iedereen deelt mee in het voordeel, maar wel afhankelijk van pensioneringsda tum. De laagste verbetering be draagt in elk geval 3%, oplopend tot 8% voor de pensioenen die in 1988 zijn ingegaan. (uit de Kampioen, verenigingsblad Wanneer 's lands minister van Verkeer Waterstaat en 's lands grootste bierbrouwer sa men dineren, ligt het voor de hand dat er niet al leen over koetjes en kalfjes, maar ook over alco hol en verkeer wordt gesproken. De één dient de verkeersveiligheid te bevorderen, terwijl de ander er niet bij gebaat is dat zijn produkt door mis bruik in een kwade reuk komt te staan. De afloop van het gesprek tussen mevrouw Smit en de heer Heineken is niet bekend. Wel staat vast dat ze af spraken maakten om te bekijken of samenwer king mogelijk was. Minister Smit nam het Gel derse Regionaal Orgaan voor de Verkeersveilig heid (ROV/G) in de arm, en Heineken zette de Stichting voor Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) aan het werk. Resultaat van deze baanbrekende samen werking was de campagne 'It's a deal', die tijdens de Nijmeegse zomerfeesten ook landelijk veel aandacht trok. Met als belangrijkste leus 'it's a in de ANWB, d.d. november 1988) deal' dat is afgesprokenprobeerde men de doel groep, jongeren van 16-23 jaar, over te halen om binnen hun eigen vriendengroep af te spreken wie na het stap avondje zou terugrijden en (dus) niet zou drinken. 'It's a deal' preekte en vermaande niet, maar reikte de jongeren, naar men hoopte in hun eigen jargon een positiefgedragsalternatiefaan. De af spraak - waarbij voorstellen zoals 'fris rijdt?' of 'ik de tik, jij de fris' telkens met de kreet 'It's a deal' door de niet-drinker werden aanvaard - kon nog worden gemaakt op het moment dat men in het café of de disco het eerste rondje bestelde. Als de resultaten gunstig zijn, en daar hebben ROV/G en Stiva alle hoop op, krijgt 'It's a deal' een vervolg. Bij de marechaussee wordt op dit moment bekeken welke elementen van 'It's a deal' bruikbaar zijn voor een soortgelijke cam pagne binnen de krijgsmacht. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 11