een nieuw produkt van een internatio naal nog onbekend merk succesvol te introduceren. "Er bestaat een duide lijk verschil met de introductie van Hei- neken bier" legt de heer Van Dongen Torman uit. "Heineken heeft al een bekende naam, van Green Sands heeft men in de meeste gevallen nog niet gehoord. Zelfs als we zouden uitleggen dat Green Sands een shandy is, wordt men daarvan doorgaans echter niet veel wijzer." "Ieder land vereist daar door een andere aanpak. Wat moet de prijsstelling zijn? In welk marktseg ment hebben we de beste kansen om te scoren? Hoe dient reclame en promo tie er uit te zien? In Trinidad was bij voorbeeld de slogan 'ontdek het geheim van' zeer succesvol. Deze sloeg echter niet aan in andere landen. Daar bleek men niet nieuwsgierig naar het mysterieuze achter Green Sands." Een ander voorbeeld is Portugal, waar het niet gebruikelijk is dat vrouwen bier drinken. Het uiterlijk van Green Sands dat met z'n schuimkraag veel weg heeft van bier was dan ook de oor zaak dat Green Sands door vrouwen onvoldoende werd geprobeerd. Een ander model glas, de presentatie als longdrink met een schijfje citroen en een nieuwe campagne, "Green Sands, a different way of living and drinking" heeft een positieve uitwerking gehad. "Per land moeten we ons dan ook bezinnen op de manier waarop we het promoten. We leggen nergens uit wat Green Sands precies is, maar volstaan uitleg dat het een drank is voor volwassenen, fris, uniek en met iets geheimzinnigs." Sinds voor Green Sands internationale mogelijkheden zij gezocht, is het op de markt gebracht in achtereenvolgens Trinidad, Nigeria, Tahiti, Indonesië, Nieuw-Caledonië, Portugal en Maleisië. De meest succes volle licenties zijn Nigeria en Indone sië. Hier heeft Green Sands een belangrijke plaats in de drankenmarkt veroverd. Het is niet toevallig dat bijna alle licenties zich in tropische landen bevinden. In deze landen sluit Green Sands als redelij k zoete drank namelij k goed aan op de voorkeur van de consu ment voor zoet. Verwacht wordt dan ook dat de beste kansen voor een ver dere groei in tropische landen liggen. 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 17