HEINEKEN JAZZFESTIVAL
RAAKT HET ROTTERDAMSE HART
SFEER IN DE STAD, ARTISTIEKE HOOGTEPUNTEN, EMOTIES:
In het laatste weekeinde van september vond in Rotter
dam het tweede Heineken Jazzfestival plaats. Een kleine
zeventig cafés met live muziek zorgden voor een brui
sende stad, een speciale jazztram en streetparades brach
ten de jazz bij het winkelende en recreërende publiek,
een muzikaal hoogstaand programma in De Doelen en
de Harbour Jazzclub en een spiritueel en imponerend
slot in de Laurenskerk: het festival was geslaagd te noe
men.
Vorig jaar, toen het festival zijn
eerste editie kende, bleek de
kroegentocht een van de suc
cesnummers. Zowel organisatie als
horeca-ondememers werkten verder
op die basis met als gevolg een grotere
aanmelding van cafés waardoor, op
een enkele wijk na, geheel Rotterdam
in de ban kwam van de jazz. De beide
kroegentochtavonden, donderdag en
vrijdag, brachten een massaal publiek
op de been dat Rotterdam, mede door
het mooie weer, tot diep in de nacht
deed swingen. "Rotterdam swingt: het
kan dus wèl!' schreef een van de Rot
terdamse kranten in de kop. En daar
was het de organisatie van het festival
precies om te doen: levendigheid en
plezier in de stad brengen.
Vele stijlen
De zaterdagavond van het festival was
evenals vorig jaar de "concertavond".
In '83 was het Hilton hotel het podium
voor een keur van internationale jazz-
toppers, nu was dat deel van het pro
gramma verhuisd naar de schouwburg
De Doelen. Op vijf podia traden daar
gedurende een lange nacht 20 verschil
lende jazzformaties op. Kranterecen
sies prezen later het artistieke niveau
van de concerten en de goede program
matische greep van de organisatie bij
het contracteren van de artiesten. Hoe
wel De Doelen niet geheel gevuld was
met bezoekers, was de sfeer prima en
kwam het publiek aan z'n trekken door
de vele stijlen van jazzmuziek die ten
gehore werden gebracht.
Voor een uitgekiend oude-stijl pro
gramma tijdens de Jazznight wisten
velen de weg naar de Harbour Jazzclub
aan het Weena in Rotterdam te vinden.
Tot de laatste plaats was deze tempel
van de oude-stijl bezet. Veel succes
oogstte ElynaTatum opnieuw, nadat ze
vorig jaar al had bewezen helemaal bij
het Rotterdamse festival te horen.
Kerk
De filosofie achter het Heineken Jazz
festival is om muziek te brengen op die
plaatsen waar de jazz zijn oorsprong
vindt. Dat is de kroeg, dat is de straat,
dat is de concertzaal maar dat is ook de
kerk. Dit jaar was er als slot van het fes
tival een concert in de Laurenskerk
geprogrammeerd op de zondagmid
dag. De spiritueel getinte muziek van
ElynaTatum met de La Vida Jazz Band
bracht de 1500 bezoekers in vervoe
ring. Ook was er een uiterst knap
optreden van de Rotterdamse saxofo
nist Barend Petersen samen met Carlo
de Wijs op het kerkorgel. 'Er gebeurde
iets met de Laurenskerk' schreef het
Rotterdams Nieuwsblad en ook het
Vrije Volk maakte melding van de
diepe indruk die dit concert bij haar
verslaggever achterliet. De Noordbra
bantse groep Antwood Affair bracht
het publiek in de kerk vrijwel in extase:
jonge en oude mensen klapten mee,
zwaaiden en hier en daar kon men nau-
welijks de emotie bedwingen. Het
grote gemengde koor begeleid door
een band zorgde voor een prachtig slot
van het Heineken Jazzfestival dat vol
gendjaar zeker een vervolg zal krijgen
5