fHN RUTORRCEN
IYZER
mc erijr ioen niets liever dan dat. Boy Huyzer, chef nabewerking
ou le, 'hoort tot de laatste categorie. Als de mogelijkheid zou
n 3 erd nen, zou hij er zeker zijn beroep van maken.
Sponsor gezocht
Boy Huyzer heeft al vele bedrijven
aangeschreven om te vragen of zij zijn
wagen zouden willen sponsoren. Tot
op heden echter zonder resultaat. Zou
u dus iemand weten, die er geld voor
overheeft om het Boy financieel
gemakkelijker te maken zijn geliefde
hobby uit te oefenen, dan houdt hij
zich van harte aanbevolen. "De wagen
moet je steeds verder blijven ontwik
kelen. Anders sta je zelfs niet stil in je
vorderingen, maar ga je achteruit." En
dat kan toch zeker niet de bedoeling
zijn bij deze snelheidssport, waarbij
het publiek alleen de coureurs aan
moedigt die het eerst over de finish
komen.
loto
tafe
jber
;luk
atZ(
eei
300,
:nigt
he
ider
:n ii
lOtO
zei
loto
goec
i var
eer
n rij
;der
pro
rdei
-t to
erre
Alk
he
11, i
lioer
Forc
Idoe
dat
Al
e dan eerste wordt, is dat heel prettig.
Vooral bij het rijden van een ereronde
n het publiek juichtjetoe.Ditjaar
it er echter geen medaille in voor Boy.
loewel op het moment van schrijven
tog een wedstrijd gereden dient te
vorden, is zijn puntentotaal zodanig
lat hij al weet dat hij aan het einde van
iet seizoen niet hoeft te rekenen op
en plaats op het ereschavot.
Nog te langzaam
'In principe wil ik twee jaar met een
auto doen, daarna koop ik een snelle
re. Met de Ford Capri rijd ik op het
noment in de hoogste, en dus snelste,
'dasse. De motorcapaciteit schiet hier-
an echter te kort. De Chevrolets
'amaro, die ook in mijn klasse rijden,
nebben 5700 cc (acht cylinders) tegen
over 3000 cc (een zes cylinder) bij mijn
Ford.Dat houdt in dat zij meer motor-
nhoud, meer P.K.'s hebben. De
reglementen verbieden het evenwel
dat ik de Ford meer mag opvoeren.
Het enige voordeel is dat ik een zeer
ioede wegligging heb. Ik kan ze dan in
ie bochten pakken omdat ik minder
hoef af te remmen voor een bocht dan
zij. Daarvan heb ik op Zandvoort,
waarin enige scherpe bochten zijn
opgenomen, wel profijt. Maar op de
echte stukken rijden zij mij voorbij
alsof ik stilsta.
P.K.'s op je achterwielen, zodat je op
de snelste wijze kunt wegschieten op
het moment dat het verkeerslicht van
rood naar groen verspringt."
Alles draait om geld
De opwinding die onze coureur tijdens
het racen voelt, wordt overigens niet
veroorzaakt door het idee 'met de
dood te spelen', zoals andere bekende
autocoureurs wel eens hebben gezegd.
"Ik ben gewoon gek van racen, hoe
sneller, hoe mooier. Mijn huidige Ford
heb ik dan ook al te koop aangeboden.
Ik heb al in mijn hoofd wat ik daarna
wil aanschaffen, maar dat hangt af van
het bedrag dat ik voor deze krijg."
Duidelijk blijkt dat geld de belangrijk
ste factor vormt. "Als je geen sponsor
hebt, is het altijd moeilijk. Ik zal niet
zeggen dat ik jaloers ben op degenen
die zoveel geld hebben dat zij de meest
dure wagens en onderdelen kunnen
kopen, maar het maakt het toch wel
een stuk eenvoudiger", geeft Boy toe.
"Dan denk ik nog niet eens aan het rij
den van een Europees Kampioen
schap -want dat doen alleen professio
nele fabrieksteams- öf -en dat is eigen
lijk mijn ideaal- aan het racen in een
Formule I wagen."
Spanning en zenuwen
Ondanks de twee niet zo succesvol ver
lopen wedstrijdseizoenen is hij vast
voornemens te blijven racen. "We blij
ven het proberen. Het winnen is aar
dig, maar het gaat mij voornamelijk
om het racen zelf. De voorbereidingen
zijn leuk, maar van het racen zelf krijg
ik echt een kick." Een zenuwachtige
sfeer, kriebels in de maag, ronkende
motoren en scheuren door de bocht,
het zijn de elementen van deze sport
waar Boy als het ware verslaafd aan is.
De nervositeit begint, zo niet eerder,
dan in ieder geval nu wel, bij de twee
officiële trainingsronden van twintig
minuten elk op de dag voor de eigen
lijke race. Zal de trainingstijd wel goed
genoeg zijn voor een startpositie voor
aan het veld? Is dat het geval ("als het
je lukt, is dat gunstig want anders kost
het je zeker één tot anderhalve ronde
om aansluiting te krijgen bij de voorste
wagens"), dan is het zaak 'in het
groene licht te vallen'. "Daarvoor
moet je zorgen dat je toerenteller op
4000 toeren staat. Dan komen alle
17