der Plas
fï?
isr
rtuigen. De stranden zijn bezaaid met zon- en zee-aanbidders,
ui kiest als vaarwater en de branding als speelvijver,
iie een technische productie-opleiding krijgt.
Het te vergoeden bedrag wordt name
lijk bepaald op basis van f 15,- per ton
waterverplaatsing. Dit heeft dus al
leen zin voor tankers. Je moet dus wel
all risk verzekerd zijn." Een all risk
verzekering is voor deze sport zeker
geen overbodige luxe. Materiële
schade komt vrij veel voor en de on
derdelen zijn erg duur. Voordat je de
eerste keer de zee opgaat, komt er een
keurmeester langs. Deze kijkt de boot
het zeewater
den gekocht heeft. Deze tochten zijn
zeer sportieve ondernemingen. De
gehele dag wordt er gezeild,
's avonds wordt er in de kroeg geze
ten en het strand dient als plaats voor
de nacht. Waar de tocht eindigt is
ieder jaar de vraag
Naast pleziervaren is Dirk zich aan
het voorbereiden op een wedstrijdsei
zoen. Zijn fokkemaat zal daarbij een
stagiaire zijn van de personeelsdienst
in Zoeterwoude. Er worden op de
Noordzee vele wedstrijden georgani
seerd. De start van deze wedstrijden
vindt altijd buiten de branding plaats,
om ongelukken in het nerveuze start-
gedrang te voorkomen. Onlangs heeft
hij deelgenomen aan het Rondje van
Texel, een internationaal evenement
waaraan ongeveer 600 catamarans
deelnemen. Dat het varen een centrale
plaats inneemt in het leven van Dirk
van der Plas wordt duidelijk wanneer
hij zegt: "Een auto kun je nog missen,
dan pakje het openbaar vervoer, maar
een boot... nee, die moetje gewoon
hebben".
Federatie van Brandingwater
sportverenigingen
Brandingzeilen is een vrij nieuwe
sport. Pas sinds een paar jaar bestaat
er een brandingzeilschool, en wel in
Wassenaar. De meeste brandingzei
lers zijn aangesloten bij een van de 25
watersportverenigingen langs de
kust, die weer worden gebundeld in
de Federatie van Brandingwatersport
verenigingen. In vele gemeenten is
het slechts aan de leden van de plaat
selijke vereniging geoorloofd met een
boot of surfplank de zee op te gaan.
In grote lijnen zijn de voorschriften
van de verschillende watersportvere
nigingen gelijk. Om er een paar te
noemen: de zeilers zijn verplicht de
zwemkunst machtig te zijn Aan boord
moeten zich één zwemvest per be
manningslid, een peddel, een anker
en een kompas bevinden. Bovendien
dient de eigenaar van de boot een
W.A. verzekering te hebben. Dirk
legt uit dat deze verzekering een farce
is. "Vorig jaar heb ik iemand voor
f 3000,- schade aangevaren. Mijn
verzekering betaalde maar f 40,- uit.
en de verzekeringspapieren na. Als
alles in orde is wordt er een sticker op
de boot geplakt. De boten mogen al
leen afvaren en aankomen op het
strand van hun eigen of een andere
vereniging. Dit om ongelukken te
voorkomen in verband met de hoge
snelheden, waarmee de boten zich
kunnen verplaatsen (tot 45 km per
uur).
Groeiende populariteit
De populariteit van de catamarans in
Nederland is ten dele te danken aan de
Katwijkse watersportvereniging
'Skuytevaert'. Al meer dan 15 jaar or
ganiseert een groep leden van deze
vereniging een tocht met catamarans
langs de Noordzeekust. Aanvankelijk
keken de eigenaren van strandpavil
joens die werden aangedaan, vreemd
op van dit type bootMaar al gauw was
hun interesse gewekt en schaften zij
zelf een catamaran aan, waardoor er
een basis werd gelegd vooreen nieuwe
vereniging. Dit jaar gaat Van der Plas
aan de tocht deelnemen in een zeer
oude cat, die hij samen met drie vrien-
17