De kleine vorkheftruck rijdt de pallets in de 12 meter
lange container. In Zoeterwoude en Den Bosch is
hiervoor een speciaal laadplatvorm aangebracht.
boven
Het laden van de container in het schip. midden
De Kooi-aap'hier gemonteerd achter op een
vrachtwagen voor transport binnen Nederland,
(onder)
den, eenvoudig omdat er geen kade
was. Dan werd het bier op zee hoofd
zakelijk overgeladen in kleine boot
jes die het naar het strand brachten. En
dat er dan onderweg het nodige werd
gedronken, dat laat zich raden" ver
telt de heer Burger lachend.
Containers
Betekende de pallet een enorme
vooruitgang, de komst van de contai
ner was ronduit revolutionair. Vooral
ten aanzien van de schade bleek de
container een geweldige oplossing:
die bleef tot een fractie beperkt. "En
doordatje minder schade lijdt, wor
den ook je verzekeringspremies
lager, dat kan aanzienlijke bedragen
schelen" verduidelijkt de heer Bur
ger.
"De container zorgt daarnaast na
tuurlijk ook voor een enorme bespa
ring op laad- en loskosten. Een ge
woon vrachtschip lag een week in de
haven om gelost en geladen te
worden. Voor een containerschip is
dat nog maar 24 uur", aldus de heer
Burger.
Toch hebben dit soort ontwikke
lingen niet alleen voordelen ge
bracht: de verschepingshavens Rot
terdam, Amsterdam, Antwerpen.
Duinkerken en Le Havre vanwaar de
Heineken vracht naar de klanten
gaat, hebben niet meer die sfeer van
vroeger.
De heer Burger herinnert zich: "Als
je vroeger over de kade liep. rook je
de geur van specerijen en tabak en
dan zag je veel bedrijvigheid. Dat is
allemaal wat sterieler en anoniemer
geworden nu met die containerter-
minals".
En hoewel die geur van tabak, spece
rijen en zuidvruchten nu niet meer de
neus prikkelt in de grote havens, is de
heer Burger nog regelmatig op de
kade te vinden. Om met rederijen te
onderhandelen over vrachttarieven,
om faciliteiten over de gehele wereld
te bekijkenWant ook dat hoort bij het
werk van de ETA. In bepaalde gebie
den worden depots opgericht om van
daaruit te beleveren. Ter plaatse
moeten dan de vaarverbindingen
worden onderzocht.
Het transport over de weg beslaat
vrijwel alle Europese landen. Een in
tensief wekelijks vervoer zorgt er
voor dat klanten op vele honderden
destinaties - zoals een bestemming in
de vaktaal wordt genoemd - worden
beleverd.
Het wegtransport heeft een aantal
beperkingen: de lengte van de vracht
wagen, het totale gewicht en meer
van dit soort verkeersvoorschriften
zorgen samen met lokale vergun
ningsstelsels voor een bewerkelijk
trartsport. Naar een aantal bestem
mingen gaan vrachtwagens met een
eigen vorkheftruck "aan boord".
Achter aan de vrachtwagen hangt dan
een zogenaamde "Kooi-aap".
De vaak kleinere zendingen voor
klanten die niet zelf een vorkheftruck
hebben kunnen zodoende efficiënt
afgeleverd worden. Dit gebeurt bij
voorbeeld met de zendingen voor de
in Duitsland gelegerde troepen.
Het vervoer naar verre destinaties,
voor bijvoorbeeld sommige Oost-
europese landen, geschiedt veelal per
spoor. "Hoe groter de afstanden des
te voordeliger is het om van de trein
gebruik te maken", vertelt de heer
Burger.
De - veel kostbaardere - luchtvracht
bestaat uit monsterzendingen en re
clame materiaal: de ETA verzorgt na
melijk ook de verzending van het
denkbare reclamemateriaal over de
wereld.
Een dynamisch werkterrein, dat de
ETA tot een flexibele organisatie
maakt. Immers: transport is maat
werk.
bestemmingshavens in alle wereld
delen.
Na de kisten volgden de dozen als
verpakkingsmateriaal. De voorzie
ningen in de haven werden beter
waardoor de verpakking vereenvou
digd kon worden. "Aan het eind van
de vijftiger jaren deed de pallet zijn
intrede. Eerst werden de dozen nog
op een zogenaamde magazijnpallet
naar de haven vervoerd. Later ver
anderde dat, toen gingen de dozen op
een eenmalig pallet het ruim van het
schip in. Zo werd van lieverlee het
aantal handelingen dat nodig was om
de vracht bij de klant te brengen te
ruggebracht."
Toch zijn er nog bestemmingshavens
waar het niet allemaal even makke
lijk gaat: "Vooral vroeger waren er
Afikaanse havens waar de schepen
niet aan de kade gelost konden wor-
17