KENNISMAKING MET
DE HORECAGEBIEDEN
WEST-BRABANT
l ZEELAND J
In Limburg werd gestart met de invoe- wordt - en de medewerkers verre van
ring van het horecagebieden-idee. Daar eenvoudig. Er moet nog volop ver
werden de eerste ervaringen opgedaan bouwd worden om voor de nieuwe or-
die leidden tot een verdere uitwerking ganisatie de benodigde kantoor
van de filosofie en het daadwerkelijke ruimte te scheppen.
"operationeel maken" van de andere Chef de bureau de heer P. van Rooij zit
regio's van Nederland. met een tafel in het archief, de heer R.
Per 1 januari zijn naast Limburg ook het Wellner (hoofd physieke distributie en
horecagebied Midden-Brabant en technische diensten) moet zijn kamer
West-Brabant/Zeeland officieel van delen met computer apparatuur en het
start gegaan. hoofd verkoop, de heer A. Kloppert,
In dit eerste artikel laten wij u kennis- heeft zijn bureau midden in de "show
maken met het horecagebied West room" annex bar staan en dat lijkt nog
Brabant/Zeeland. Een kennismaking niet de slechtste plek. De elf admini-
met een aantal Heineken mensen die in stratie medewerkers zitten nu nog
dit gebied werken én met het West-Bra- broederlijk op één grote kamer,
bantse land dat uitloopt in dat speci- "maar", zo verklaart de heer De Jonge,
fieke, op de zee veroverde, stuk Neder- "de bouwplannen voor uitbreiding lig-
land dat Zeeland heet. Eigenlijk zijn gen klaar en dan komt er minimaal zo'n
West-Brabant en Zeeland twee heel vierhonderd vierkante meter kantoor
verschillende gebieden. Landschappe- bij",
lijk lijken ze in bijna niets op elkaar.
Ook het karakter van West-Brabanders Taakverandering
en Zeeuwen is sterk verschillend. Toch Voor de vertegenwoordigers betekent
vormen West-Brabant en Zeeland de nieuwe aanpak een forse aanpas-
samen één van de elf horecagebieden. sing van hun taak. De vroegere dran-
De heer L. de Jonge die aan het hoofd kenhandelsvertegenwoordigers be-
van dit gebied staat, wijst op het ver- steedden hun tijd voornamelijk aan het
schil tussen Brabanders en Zeeuwen. daadwerkelijk verkopen van de con-
"Brabanders zijn over het algemeen cernprodukten. Daarnaast waren er de
wat makkelijker, leven wat zorgelozer horecavertegenwoordigers die vooral
dan Zeeuwen voor wie altijd geldt: een als adviseur van de individuele horeca-
man een man, een woord een woord. ondernemer optraden. Credietverstrek-
Dat merk je juist ook in het zakenver- king, huur van panden, hypotheek
keer heel duidelijk". kwesties, het verzorgen van vergun-
Op het Bredase industrieterrein Emer ningen etcetera behoorde tot de taken
hebben de heer De Jonge en zijn men- van de horecavertegenwoordiger, die
sen hun draai nog niet helemaal gevon- daarmee een soort vertrouwensman
den. Gehuisvest in de concern dran- van de horeca-ondernemer was. In de
kenhandel Priem Eris is het werken nieuwe situatie is de vertegenwoor-
voor het management-team - zoals de diger in zijn rayon verantwoordelijk
leiding van een horecagebied genoemd voor beide taken: verkoop en advies.
De kerktoren van Nieuw Vossemeer.
Al weer enige tijd geleden is de start ge
maakt met het indelen van Nederland in
zogenaamde horecagebieden. Heine
ken wil als drankenfabrikant dichter bij
de horecaklant'komen te staan.
Inmiddels is een aantal gebieden offi
cieel in werking, in de loop van 1980
moeten alle horecagebieden volledig
operationeel zijn.
In Vers van 't Vat willen wij u in een
reeks van elf artikelen meenemen door
Nederland. We volgen dan niet de pro
vinciale of gewestelijke grenzen, maar
de grenzen van de elf horecagebieden.
Een zwerftocht door Nederland, waarbij
het accent zal liggen op de toeristische
en recreatieve mogelijkheden die de
verschillende horecagebieden in petto
hebben. Bij de start van deze artikelen
reeks willen wij u eerst wat vertellen
over de achtergrond van de totstand
koming van de horecagebieden.
Waarom horecagebieden?
De laatste jaren is er in werkgroepen
binnen Heineken gestudeerd op de toe
komstige organisatie van het horeca-
verkoopkanaal.
Ondanks alle goede bedoelingen werd
de afstand tot de horeca-klant namelijk
steeds groter, de relatie werd onper
soonlijker. Toch moet de afnemer cen
traal staan, was de filosofie. Als dran
kenconcern dient Heineken een geïnte
greerd pakket faciliteiten, produkten en
services te verlenen. Daarnaast is de re
latie met en het dienstbetoon aan de
klant doorslaggevend.
Om tot een verbetering van die relatie te
komen werden de drankengroothan
dels- en horeca-organisaties binnen
Heineken geïntegreerd. Door die aan
passing heeft de klant in feite met één
Heineken vertegenwoordiger te maken,
in tegenstelling tot vroeger, toen hij
soms door vier of meer vertegenwoor
digers van de produktgroepen werd be
zocht.
6