HEINEKEN TUSSEN DE RAILS
Goed nieuws voor de treinreizigers!
Deze hoeven sinds 1 januari 1980 hun
Heineken biertje in de Nederlandse trei
nen niet meer te ontberen. Vanaf deze
datum startte Wagons-Lits namelijk
met de verkoop van Heineken blikbier
in de N.S.-treinen. Daarmee krijgt het
contact dat al langer tussen Heineken
en Wagons-Lits bestond nu een zake
lijke basis. Niet alleen ons concern is
blij met deze nieuwe klant, ook bij
Wagons-Lits is de samenwerking met
Heineken met vreugde begroet.
Met twee-en-een-half-miljoen blikjes
bier per jaar is Wagons-Lits natuurlijk
een interessante afnemer voor ons con
cern. Het leuke van dit Heineken succes
is dat dit niet alleen tot stand is geko
men door actieve acquisitie van Heine
ken zijde. Doordat steeds meer trein
reizigers uitdrukkelijk naar Heineken
bier vroegen, gaven de treinstewards
deze wens steeds nadrukkelijker aan de
directie van Wagons-Lits door. Vandaar
dat Wagons-Lits uiteindelijk op ons bier
overstapte.
Deze overeenkomst bracht wel een
paar problemen met zich mee. De ver
trouwde Heineken blikjes moesten van
een Wagons-Lits opdruk worden voor
zien. Ook leverde de distributie in
eerste instantie wat moeilijkheden op.
Deze zijn nu opgelost. Op de bovenkant
van ieder bierblik drukt men een WL-
stempel af. Acht drankenhandels ver
zorgen de distributie aan de depots in
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Den
Bosch, Eindhoven, Zwolle, Vlissingen
en Maastricht. Daarnaast levert de
drankengroothandel Van der Kruk
Boekesteijn aan het depot Hoek van
Holland en de firma Visser aan het
depot Enschede.
Slechte 'bieromstandigheden'
In vroeger jaren waren de 'bierom
standigheden' in de treinen niet zo
best. De noodzakelijke koeling van het
bier kon niet worden gerealiseerd en
het bier werd geserveerd in een plastic
bekertje. Dat is natuurlijk geen ideale
situatie om een biertje te drinken.
Reden waarom Heineken in die periode
weinig moeite heeft gedaan haar pro-
dukt in de trein verkocht te krijgen. In
middels is er veel veranderd. Met de in
trede van de zogenaamde 'mini-bar',
een klein karretje waarmee de stewards
door de trein kunnen lopen en de rei
zigers op hun plaats kunnen bedienen,
werd ook een aantal andere facilitei
ten in de treinen verbeterd. Zo beschikt
men nu over goede koelingsmogelijk-
heden en serveert men bij een blikje
bier een hard-plastic doorzichtig glas.
Voor de bierdrinker is dit erg belangrijk
en zodoende vergrootte dit bij Heine
ken de interesse om aan Wagons-Lits te
leveren aanzienlijk.
Bier is, na koffie, het meest verkochte
artikel op de Nederlandse treinen.
Broodjes en frisdranken maken de top
vier compleet. Bij de frisdranken is de
laatste tijd de vraag naar mineraalwater
enorm gestegen.
Een blikje bier kost f 1,95. Is dat niet erg
duur? "Je moet deze prijs natuurlijk
niet vergelijken met de prijs die je voor
een blikje bier in de supermarkt be
taalt," zegt mevrouw C. Schreurs,
hoofd exploitatie bij Wagons-Lits. "De
ze prijzen moet je vergelijken met de
horecaprijzen en dan is f 1,95 niet
overdreven duur."
Internationale treinen
De samenwerking tussen Wagons-Lits
en Heineken heeft als resultaat dat be
halve op alle Nederlandse intercity-
treinen, Heineken bier ook op de inter
nationale treinen wordt verkocht. De
vanuit Nederland opererende inter
nationale (slaap)treinen worden
immers ook door Wagons-Lits bevoor
raad. De vakantieganger in de trein
naar bijvoorbeeld Ljubljana kan deze
zomer dus onderweg een Heineken
pilsje drinken! "In de Nederlandse trei
nen zijn restauratie-mogelijkheden
voor veel reizigers vaak onduidelijk,"
vertelt mevrouw Schreurs. "De mensen
weten meestal niet dat de stewards in
zogenaamd 'stroomlijn materieel' niet
door de hele trein kunnen lopen met
hun mini-bar. Deze treinen bestaan na
melijk uit meerdere stellen en de ste
ward is dan gebonden aan één treinstel.
Vandaar de klachten van de reizigers
dat er nooit met koffie wordt rond
gegaan."
De Nederlandse Spoorwegen heeft
sinds kort echter een aantal nieuwe
treinstellen in gebruik genomen. Zoge
naamde "drie-wagen-stellen" die on
derling doorgekoppeld kunnen wor
den. "Wij zijn daar heel blij mee," aldus
mevrouw Schreurs. "Nu kan de steward
weer door de hele trein lopen net
zoals het geval is bij treinen die door
een locomotief worden voortgetrokken.
Het scheelt natuurlijk aanmerkelijk in
de verkoop als de steward de hele trein
kan bereiken."
Café-functie
En dat dat nodig is, blijkt wel uit het
feit dat de 'klantenkring' van Wagons-
Lits zo'n acht miljoen mensen per jaar
bedraagt. Miljoenen broodjes, koppen
koffie en blikjes bier. Treinsteward Jan
van der Lem constateerde dat op 'zijn'
lijn Amsterdam-Vlissingen de trein-
restauratie steeds meer de functie van
het café gaat overnemen: Zeker voor
mensen die nog moeten reizen na hun
werk. Deze stappen niet meer snel nog
even het café binnen, maar spreken met
elkaar af in de trein. Op een bepaalde
tijd ontmoet men elkaar in de restaura
tiewagen en dan wordt er vaak een
pilsje gedronken."
Zowel Wagons-Lits als Heineken hopen
op een samenwerking die 'loopt als een
trein'.
5