BEN ROWOLD:
Copywriter
Schrijven is zijn vak.
Maar ook de mimi
sche talenten zijn
voor mij verbonden
met de naam Ben
Rowold, momenteel
als copywriter werkzaam bij het recla
mebureau KVH/CDP. Als je met hem
praat, vergeet je bijna te luisteren, zo
weet hij je te boeien met zin wisselende
gezichtsexpressie en zijn overdadige
bewegingen.
Schrijven vind ik heerlijk om te doen,"
vertelt Rowold. „Maar ik stel het altijd uit
'tot het laatste moment. Want hoe dichter
je bij de tijd komt dat het stuk klaar moet
zijn, hoe meer je het gevoel krijgt dat ze
je écht nodig hebben!" Rowold neemt de
reclame hoogst serieus. Iets wat (te)
weinig mensen doen volgens hem. ..Ik
vind het leuk om als een klant met een
commercieel of marketing probleem zit
hierover te praten en een oplossing te
bedenken, ledereen moet er dan op een
gegeven moment gelukkig mee zijn en
als we een reclamespot maken, zoals
kortgeleden voor Garvey, dan moet het
ook iets heel speciaals worden."
Hij heeft het script geschreven voor deze
Garvey reclame. Rowold ging ervan uit,
een betrekkelijk onbekende sherry een
gezicht te geven (in de vorm van sehor
Garvey). Hij vertelt: „een copywriter
denkt niet logisch als hij een idee moet
krijgen, hij denkt lateraal. Dat wil zeg
gen, hij bedenkt de niet logische ge-
bruiksmanieren van een voorwerp en
komt zo tot verrassende oplossingen.
Bijvoorbeeld, een aansteker kun je ook
onder je stoel leggen als je daarmee be
reikt dat hij niet meer wiebelt. Pas als het
idee er is, dan moet je weer uiterst lo
gisch denken. De dialoog wordt strikt
omschreven, de figuranten worden heel
nauwkeurig beschreven, alles gaat dan
weer volkomen logisch.
Heineken vindt hij een fantastische
klant: „Wij hebben een aantal beperkin
gen opgekregen, maar daarbinnen zijn
we dan ook volkomen vrij. Dat werkt het
prettigst.
„Als het idee voorde film geboren is, dan
ga ik praten met de art-director van het
reclamebureau, daarna overleggen we
samen met de regisseur, de cameraman,
degene die de kleding verzorgt en de
gene die de figuranten uitzoekt. Belang
rijk bij de Garvey-spot was, dat iedereen
het, elk op zijn eigen terrein, met elkaar
eens bleef en elkaar ook respecteerde.
Alles paste als radertjes in elkaar.
Voor Rowold is dat zijn achtste com
mercial: hij werkte steeds met hetzelfde
team samen. „De opname zelf is voor mij
vreselijk vermoeiend. Bij iedere take
moet je heel geconcentreerd kijken. Als
na de achtste of negende keer mijn
beeld erbij zit, dan loop ik weg.
„Deze spot heeft een Loubitsch-touch.
(Loubitsch is een Poolse regisseur).
Daarmee bedoel ik een sfeer, waarbij ie
mand iets leuks bedacht heeft en dit op
een voorzichtige, schuchtere, maar o zo
uitgekookte manier op anderen over
brengt. Ik ben erg blij met deze Garvey-
commercial!"
Het instellen van de camera neemt veel tijd in
beslag.
De mooiste film van de wereld
Als we terugkomen in de zaal, bevinden
we ons inderdaad in een museum. De
enorme hoeveelheid apparatuur herin
nert ons eraan dat er filmopnamen ge
maakt gaan worden, ledereen loopt vlak
voor de opnamen wat zenuwachtig door
de ruimte. Als de figuranten binnenko
men, met Jan Juray die de suppoost
speelt en Joop Scheltens als kunstken
ner, worden ze door regisseur Frans
Weisz meteen apart genomen voor de
laatste aanwijzingen. Het is ongeveer
half twaalf als de eerste repetitie begint.
Er zullen er nog eindeloos veel vol
gen
Hoewel de camera en de belichting al
ingesteld en op elkaar afgestemd zijn,
besluit cameraman Ferenc Kalman Gall
(tevens directeur van de produktie-
maatschappij Cineteam BV) toch nog
iets te veranderen. Dit is tekenend voor
de hele opnametijd: onzekerheid, of ei
genlijk, uiterste perfectie. Dit moet de
mooiste film van de wereld worden,"
zegt Frans Weisz dan ook.
Vechten tegen de tijd
„Camera looptbeweegt... en.. ac
tie!" klinkt dan eindelijk de stem van de
regisseur. Dit zal hij nog zo'n dertig keer
Wat van binnen uit een Spaans zonnetje lijkt,
wordt van buiten af bereikt met een aantal
felle lampen.