REGLEMENT
openen mogelijkheden om te komen tot
zelfkennis. Het is voorts een stimulans
voor goede kameraadschap en samen
werking. De opvarenden komen tot het
bewustzijn dat het schip slechts dan
goed en veilig kan worden gezeild wan
neer zij zich gezamenlijk als één team
willen inzetten. Egoïsme aan boord is
gevaarlijk en daarom onaanvaardbaar.
De opvarenden komen tot de ontdekking
dat hun eigen welzijn slechts dan is ge
diend, wanneer zij zichzelf willen inzet
ten voor schip en bemanning. De nadruk
wordt dan ook gelegd op de sociale er
varing. Er wordt geen poging gedaan om
van een opvarende een echte zeil
ster/zeiler te maken, nog minder een
professionele zeeman, al kan een ieder
die daar belangstelling voor heeft wel
een goede ervaring in deze materie op
doen en de nodige praktische kennis
verzamelen.
Wachtlopen
Men dient te bedenken dat op alle reizen
gedurende geruime tijd dag en nacht
wordt doorgezeild.
Tijdens de vaart op zee wordt wacht ge
lopen volgens een driewachtensysteem.
Daartoe worden de opvarenden bij aan
monsteren verdeeld over drie wachten,
te weten de rode, de witte en de blauwe
wacht. Elke wacht bestaat uit een stuur
man, een kwartiermeester en 8-9 gezel
len. Men is zodoende tijdens de vaart
gemiddeld per dag afwisselend 4 uur op
wacht, daarna 8 uur vrij van wacht om
daarna weer 4 uur op wacht te zijn en
zovoort. Om te voorkomen dat men
steeds dezelfde uren wachtloopt wordt
een rouleersysteem toegepast.
Tijdens de 8 uur dat men geen wacht
heeft worden althans overdag on
geveer 4 uren besteed voor het verlenen
van assistentie aan de bootsman en de
machinist voor scheepsonderhoud en
aan de kok voor diverse huishoudelijke
zaken.
Voor belangstellenden kunnen tijdens
de wacht en in de uren buiten de werku
ren lessen worden gegeven in nautische
aangelegenheiden door een van de in
structeurs.
In een buitenlandse haven wordt een
zeer verlicht drie-wachten-systeem aan
gehouden en wordt zoveel mogelijk voor
een ieder gelegenheid tot passagieren
gegeven.
Van fluitjesgast, wachtzeuntje en koks
maat.
Tijdens de vaart op zee wordt zoveel
mogelijk gezeild. De motor wordt ge
bruikt wanneer het vaarschema zeilend
niet kan worden aangehouden en in die
gevallen waarin de schipper dit in ver
band met de veiligheid of om andere re
denen nodig acht.
De vaste bemanning, geassisteerd door
de opstappers zullen de deelnemers zo
spoedig mogelijk scheepswijs maken.
Daartoe worden in verband met de vei
ligheid aan boord oefeningen gehouden
in de brand-, verlaat- en man-over-boord
rol.
Voorts wordt instructie gegeven in het
behandelen van schip en tuig. Het is de
bedoeling dat het schip zo spoedig mo
gelijk door een wachtdivisie wordt ge
zeild, waarbij de vaste bemanning alleen
ingrijpt wanneer daartoe aanleiding
bestaat.
Aan iedere belangstellende wordt uitleg
gegeven over de navigatie en het bedie
nen van verschillende nautische instru
menten zoals radar, Decca enzovoort.
Voorts kunnen belangstellenden ver
trouwd gemaakt worden met de aan
boord aanwezige radio-installatie. Zo
veel mogelijk wordt aan ieder bovendien
uitleg gegeven omtrent het hoe en
waarom van de manoeuvres met het
schip en over de navigatie. De machinist
zal belangstellenden inwijden in de ge
heimen van de motorkamer.
Een ieder krijgt bij toerbeurt haar/zijn
aandeel in het bezetten van verschillen
de posten tijdens de vaart.
Deze posten zijn uitkijk, roerganger,
ronde- of fluitjesgast, hulp bij de naviga
tie, wachtzeuntje of koksmaat. Er wordt
geen onderscheid gemaakt tussen
vrouwelijke en mannelijke gezellen bij
het bezetten van de diverse posten,
ledereen maakt aan boord deel uit van
de bemanning en als zodanig neemt een
ieder, behalve het bezetten van een post
Deelname aan een zeereis met de Een
dracht vindt plaats op de voorwaarden en
condities van de Stichting Het Zeilend
Zeeschip en de navolgende voorwaarden:
1. De raad van bestuur heeft besloten
de centrale ideeënbuscommissie te
belasten met de aanwijzing van as
pirant-deelnemers, zowel mannen
als vrouwen, voor een zeereis met de
Eendracht.
2. De aspirant-deelnemers zullen wor
den aangewezen door middel van
loting onder de inzenders van be
loonde dus uitgevoerde ideeën,
waarbij ernaar gestreefd zal worden
dat de kansen voor toewijzing gelijk
verdeeld worden over alle sectoren
van de onderneming.
3. De trekking voor de aanwijzing als
aspirant-deelnemer zal geschieden
uit twee bokalen, bokaal A gevuld
met de nummers van kandidaten uit
de sector bier en bokaal B met de
nummers van kandidaten uit de
overige sectoren.
4. Elke inzender/ster van een, sinds de
invoering van de ideeënbus-nieu-
we-stijl op 15 juli 1974, beloond idee
kan zich kandidaat stellen om door
middel van de loting, zoals omschre
ven in de punten 2 en 3, te worden
voorgedragen als aspirant-deelne
mer.
5. Door aanmelding als kandidaat ver
klaart men zich bij voorbaat bekend
te zijn en akkoord te gaan met het feit
dat het optreden van de vennoot
schap zich beperkt tot het voordra
gen van de aspirant-deelnemer aan
de Stichting Het Zeilend Zeeschip en
de vennootschap geen partij is noch
aansprakelijk is voor enige schade
van welke aard en uit welke hoofde of
oorzaak ook, die direct of indirect in
verband met de deelneming aan de
reis met de Eendracht zou kunnen
ontstaan.
Alvorens als aspirant-deelnemer
voorgedragen te worden dient men
de verklaring van uitsluiting van
tijdens de wacht, actief deel aan de zorg
voor het onderhoud en het schoonhou
den van het schip, het tuig en de zeilen.
Weer en wind vergen veel van schip en
uitrusting. Het is daarom zeer belangrijk
ook met het oog op hen die er later
mee zullen varen dat het onder
houdswerk gedurende de vaart gewoon
doorgaat! Voor het welzijn en de veilig
heid van het schip en bemanning is een
schoon en kant schip een noodzaak.
Bijzondere werkzaamheden zoals het
bergen van de breefok op de ra en der
gelijke worden alleen door vrijwilligers
gedaan. Op het volgende wordt de na
druk gelegd: ,,Van iedere opvarende
wordt verwacht dat zij/hij eerlijk is
tegenover zichzelf. Wanneer haar of
hem een taak te riskant voorkomt in ver
band met eigen capaciteiten dan moet
hij/zij zo'n taak niet verrichten. Met on
doordacht en roekeloos handelen is
niemand gediend. Er is niemand aan
boord die een ander er op aan zal kijken
wanneer deze een taak waaraan enig ri
sico is verbonden niet aan kan!"
Aan ontspanning zal de nodige aan
dacht worden besteed.
aansprakelijkheid te ondertekenen.
Indien een voorgedragen aspirant
deelnemer door de Stichting tot het
meemaken van een zeereis met de
Eendracht wordt toegelaten, omvat
deze toelating mede een voor en ten
name van de deelnemer/deel
neemster gesloten verzekering ter
dekking van enige financiële risico's
met betrekking tot: medische kosten
bij ziekten en ongeval, extra reis- en
verblijfkosten, verlies van reisbaga
ge, annuleringskosten bij ziekte of
zaakschade, invaliditeit en overlij
den.
6. Aanmeldingsformulieren voor de
kandidaatstelling zullen tijdig aan al
le werknemers in dienst van de ven
nootschap worden verstuurd.
7. De aanmelding als kandidaat voor
aspirant-deelnemer dient uiterlijk op
donderdag 15 juli 1976 op het secre
tariaat van de centrale Ideeënbus
commissie, 2e Weteringplantsoen 21
te Amsterdam te zijn.
8. Op donderdag 22 juli 1976 zal een
door de raad van bestuur aangewe
zen notaris de trekking verrichten,
door zowel uit bokaal A als de dito B
de nummers van een winnaar alsme
de van een aantal plaatsvervangers
te trekken.
Deze winnaars zullen zo spoedig
mogelijk van het resultaat van de
trekking op de hoogte worden ge
steld en dienen hun voordracht zon
der enig voorbehoud binnen een
week te aanvaarden.
9. De deelnemer/deelneemster mons
tert als bemanningslid voor de reis
aan op de voorwaarden en condities
uit de brochure en bijlagen van de
Stichting Het Zeilend Zeeschip.
10. De vennootschap verleent de deel
nemer/deelneemster gedurende de
periode dat hij/zij aan de zeiltocht
met de Eendracht deelneemt, ver
zuim met behoud van inkomen en de
rechten die hij/zij zou hebben geno
ten zonder dit verzuim, alsmede een
bedrag aan zakgeld van 125,-.
Amsterdam, 14 april 1976.
15