Kans op
extra vakantie
voor
een zeiltocht
op zee met
de Eendracht
Bijzondere prijs
voor beloonde ideeën
Columbus, bekend als de grote zeevaarder, Is tevens de man geweest die de
grondslag heeft gelegd voor de Ideeënbus. Nog heden ten dage staat ,,het ei van
Columbus" voor een even verrassende als simpele maar door niemand anders dan
deuitvinder" onderkende oplossing van een meer of minder ingewikkeld probleem.
Anno 1976 en ook in de komende jaren wordt de deelnemers aan de ideeënbus bij
Heineken de unieke kans geboden hun grote voorganger ook in zijn kwaliteit als
zeevaarder na te volgen. Om een nieuwe wereld te ontdekken en ongekende erva
ringen op te doen tijdens een zeiltocht van tien dagen op zee, aan boord van de
Eendracht, een gaffelschoener, nauwelijks tweemaal groter dan de Santa Maria,
waarmee Columbus zijn eerste ontdekkingsreis maakte.
Door participatie in de bouw van onze nationale trots, het Nederlandse zeilend
zeeschip, de Eendracht, heeft onze onderneming het recht verworven om in de
periode 19 september tot en met 28 september 1976 en op nader te bepalen datums
in de komende jaren twee bij ons in dienst zijnde personen voor te dragen als
aspirant-deelnemer aan een zeereis met dit zeilschip, in beheer en exploitatie bij de
Stichting Het Zeilend Zeeschip.
De Eendracht in volle rustige zee, gefo
tografeerd door Marcel Eyck die vorig jaar
een reis met dit schip meemaakte. Zie voor
zijn verslag het Kerstnummer 1975.
WIE?
De toewijzing van de Eendracht-reizen
via de Heineken ideeënbus is neerge
legd in een reglement dat u, mèt de
overige, voornaamste bijzonderheden,
op deze en de volgende pagina aantreft.
Voor mogelijke deelname aan een zee
reis met de Eendracht kan ieder, die
sinds de invoering van de ideeënbus-
nieuwe-stijl op 15 juli 1974, zijn of haar
idee beloond zag, in aanmerking komen.
De gang van zaken
14 mei a.s.: Aanmeldingsformulieren
bevinden zich in de salarisenveioppen.
14 juli a.s.: Uiterste datum voor de in
zending van de ingevulde en onderte
kende formulieren.
22 juli a.s.: Trekking door de notaris.
30 juli a.s.: Publikatie van de namen van
de winnaars.
19 tot en met 28 september a.s.: Zeil
tocht!
Het schip
De Eendracht is een gaffelschoener met
een waterverplaatsing van ongeveer 220
ton. De lengte van het schip, inclusief de
boegspriet, is bijna 36 meter. De breedte
bedraagt 8 meter, de diepgang ruim 3'/2
meter.
De bijzonder goede rompvorm, de stabi
liteit, de waterdichte indeling en opbouw
en een uitgebalanceerd zeilplan maken
het varen onder alle weersomstandighe
14
den mogelijk. Aan boord zijn de volgen
de zeilen:
het grootzeil 140 m2
het schoenerzeil 106 m2
het gaffeltopzeil 27 m2
de boomfok 49 m2
twee kluivers resp. 141 en 101 m2
een genua 187 m2
een voortopzeil 47 m2
een breefok 149 m2
samen 947 m2
en nog enkele stormzeilen 125 m2
Maximaal kan bij ruime wind ongeveer
586 m2 zeil worden gevoerd en aan de
wind 460 m2. Van de voornaamste zeilen
is een reservezeil aan boord aanwezig.
Het schip is voorzien van een hulpmotor
van 400 pk, die onder gunstige omstan
digheden het schip een snelheid van
ongeveer 11 knopen kan geven. Twee
aggregaten van 35 Kw dragen zorg voor
het opwekken van de benodigde elektri
sche energie ten behoeve van de navi-
gatie-apparatuur, de elektrische kook
gelegenheid, de veiligheidsapparatuur,
de koel- en vrieskasten, de verwarming,
de verlichting en het ankergerei. Het
schip voldoet aan de eisen, gesteld door
de Nederlandse Scheepvaartinspectie
en is gebouwd onder toezicht van het
bureau Veritas.
't Zeegat uit.
De zeiltocht wordt gemaakt op de
Noordzee, de Oostzee en in het Engelse
kanaal.
Zo mogelijk worden twee buitenlandse
havens aan de kust van (naar keuze)
Noorwegen, Zweden, Denemarken,
Duitsland, Engeland, Schotland, België,
Frankrijk en de Kanaaleilanden bezocht.
Bij aankomst van de deelnemers aan
boord wordt gezamenlijk en in onderling
overleg een reisroute opgesteld. Afwij
kingen van een eenmaal opgestelde
route zijn altijd mogelijk door bijvoor
beeld verandering van weersomstandig
heden.
Alle tochten zijn in principe gemengde
tochten: dus zowel voor vrouwelijke als
mannelijke opvarenden.
Bij de indeling van het schip is hiermee
rekening gehouden. Het schip de Een
dracht biedt plaats aan 37 opvarenden
ondergebracht in hutten voor onder an
dere 12, 6 en 4 personen.
De vaste bemanning bestaat uit een
schipper, opperstuurman, machinist,
arts, bootsman en kok. Drie wachtstuur-
lieden, drie kwartiermeesters, alsmede
soms een navigator varen als opstapper
mee. Voorts zijn er 24 of 25 scheepsge
zellen (deelnemers).
Van de scheepsgezellen wordt geen
zee- of zeilervaring geëist.
Normale gezondheid wordt verwacht,
een bewijs waaruit blijkt dat men niet
langer dan één jaar voor de aanvang van
de reis een t.b.c.-borstonderzoek met
een gunstige uitslag heeft ondergaan,
moet worden overgelegd. Indien men
onder doktersbehandeling is en regel
matig medicijnen moet innemen dient
men dit bij aanmonstering aan de
scheepsarts te melden.
Aan boord is een toko, waarin snuiste
rijen, snoepgoed, sigaretten en tabak,
dranken en Eendracht souvenirs ver
krijgbaar zijn.
Leven en werken aan boord
Het leven en werken aan boord, het be
handelen van het schip en tuig en het
spel met soms een gevecht tegen
wind en water ontwikkelen bij de mens
een gevoel van verantwoordelijkheid en