Nieuwe palletbanen op terrein van Amsterdam I
(vervolg van pagina 11)
pende laadvloer, gecombineerd met een tussenschot in de
lengterichting, onontbeerlijk bleek voor een optimale stabiliteit
van de vracht. Het rolzeilsysteem, gecombineerd met zo'n
laadvloer en zo'n tussenschot gaf als resultaat, dat bij het
nemen van bochten met hoge snelheden, de lading rotsvast op
de wagen bleet staan.Tevoren was uiteraard de sterkte van het
zeil onderzocht.
Een van de transportfirma's heeft een vrachtwagencombinatie met
jaiouziedeuren (de gedeelten vóór- en achterin de zijwand).
VORST
Ook de invloed van vorst is nagegaan. Een aanhangwagen met
het rolzeilsysteem werd in een vriesruimte bij een temperatuur
van —22* Celsius afgekoeld. In deze situatie bleek, dat het
oprollen van het zeil even soepel verliep als onder normale
omstandigheden.
Een kapwagen. dat wil zeggen een combinatie met een vast dak
waarbij in de gordijnen ongeveer 20 banden per zijkant gemaakt zijn.
Op het terrein van de brouwerij aan de Stadhouderskade te
Amsterdam zijn onlangs twee pallettransportbanen in gebruik
genomen, die tegelijkertijd als bufferbanen dienst kunnen
doen. Deze palletbanen, die via de reeds eerder gebouwde
palletliften aangesloten zijn op colonne III, moeten zowel de
toevoer als de afvoer van pallets met respectievelijk leeg en vol
goed verzorgen. Door de speciale constructie van deze banen
kunnen op elke baan ongeveer 25 pallets tijdelijk opgeslagen
worden, hetgeen overeenkomt met ongeveer 25 minuten pro-
duktie van colonne III. Door middel van deze buffercapaciteit
wordt bereikt, dat een constante aan- en afvoer ten behoeve
van colonne III gewaarborgd wordt. Voorheen deden zich
hierbij nogal eens stagnaties voor, omdat door de dikwijls
voorkomende verkeersdrukte op het terrein de vorkheftrucks
niet altijd snel genoeg de pallets konden aan-, respectievelijk
afvoeren. Door de nauwkeurig berekende buffercapaciteit van
beide banen kunnen voortaan de genoemde stagnaties voor
komen worden, waardoor vooral het produktierendement van
de colonne gunstig beïnvloed wordt. Bovendien kunnen de
vorkheftrucks, veel meer dan voorheen, de vrachtwagens di
rect lossen en laden, waardoor vooral de wachttijden van de
vrachtauto's veel korter worden en dus ook de verkeersdrukte
verminderd wordt.
Zoals uit de foto's blijkt, zijn reeds bij voorbaat de begin- en
eindstations zo lang gemaakt, dat in de toekomst twee pallets
tegelijk opgezet of afgenomen kunnen worden. Het doel hier
van is om met grotere vorkheftrucks te kunnen werken. Deze
dubbele trucks, zoals ze in de wandeling worden genoemd,
Overzicht vanaf de bottelarij. Op de voorgrond ziet u een hoekstation
waar zojuist een pallet is gepasseerd. De draaitafel is onderweg naar
de uitgangspositie om de volgende pallet vanuit de lift op te kunnen
nemen.
behulp van een eronder liggende luchtslang tegen de onder
kant van de pallets wordt aangedrukt en dan de pallets mee
voert. Deze ketting draait constant door, maar wanneer de
pallets tegen een aanslag of tegen een rij andere pallets tot
stilstand komen, kan de ketting eenvoudig onder de pallets
dóór duiken. Om onnodige slijtage van de pallets te voorko
men, zijn de banen in secties verdeeld en wordt automatisch
de sectie met stilstaande pallets gestopt door de lucht uit de
slang te laten ontsnappen. De ketting blijft dap enkele centi
meters onder de pallets doorlopen. Zodra er verderop weer
ruimte op de baan komt, wordt de luchtslang weer onder druk
gezet en neemt de ketting de pallets weer mee.
In verband met de wijze van belading op de vrachtauto's moe
ten de pallets ten opzichte van de palletliften negentig graden
gedraaid worden. Hiervoor zijn speciale hoekstations aange
bracht, zoals op de foto hieronder duidelijk zichtbaar is.
Overzicht vanaf de brouwerijtoegang. De constructie is hierop duide
lijk zichtbaar. Geheel links het beginstation voor de toevoer van de
pallets met leeg goed. Rechts op de voorgrond een vrachtwagen, die
juist door een vorkheftruck geladen wordt.
hebben namelijk twee vorken, zodat zij ook twee pallets tege
lijk kunnen vervoeren. De nieuwe vorkheftrucks zullen elek
trisch aangedreven worden. Deze maatregel houdt in dat
vooral de geluidshinder aanmerkelijk wordt verminderd.
Voor de meer technisch aangelegde lezers onder u dient nog
te worden vermeld, dat de palletbanen van het ,,air-chain" type
zijn. De pallets rusten hierbij op niet-aangedreven rollen aan
weerszijden van de banen. Het transport van de pallets, dat wil
zeggen de aandrijving, vindt plaats door een ketting die met
12