op het nieuwe depot Amstel III komen veel verschillende car
rosserieën voor.
De firma Bult heeft een wagen rijden met jaloeziedeuren.De
jaloezieën worden onder het dak geschoven en de geleiders
tussen het dak en de laadvloer weggenomen, zodat een vrije
laadvloer van 7.40 meter overblijft.
De firma Middelkoop heeft talloze systemen beproefd, waar
onder een wagen met vast dak en gordijnen aan de zijkanten.
Een variant op deze wagen is de uit Engeland afkomstige
„Tautliner", een wagen met gordijnen aan de zijkanten, waarin
20 banden per zeil gemaakt zijn. Deze banden worden tussen
dak en laadvloer gespannen, zodat een stevige zijwand ont
staat.
Ook de wagen met de al eerder genoemde rolzeilen en met de
loopplank zijn bij deze firma in gebruik.
WENSEN EN VOORSCHRIFTEN
Uit het voorgaande blijkt dat het aantal systemen voor het
afbinden en afdekken van de lading bijna onbeperkt werd uit
gebreid. Het komt echter voor, dat bepaalde vrachtwagens niet
voldoen aan de door physieke distributie gehanteerde eisen.
Om de moderne systemen aan deze wensen en voorschriften
aan te passen, werd besloten opnieuw aandacht te besteden
aan alle optredende verschijnselen in het bulkvervoer, om met
deze kennis het.wensen- en voorschriftenpakket" uit te brei
den.
In samenwerking met de garagechefs en enkele vervoerders is
een totaalonderzoek ingesteld naar de invloed van allerlei
factoren en vaste gegevens.
Aan de hand van de tijdens het onderzoek verkregen resulta
ten moest een wagen gevonden of ontwikkeld worden, die
voldeed aan alle wensen en voorwaarden, en derhalve ideaal
zou zijn voor het transport van bier en frisdranken.
KOSTEN
Om uit de geschikte wagens een keus te kunnen maken, wer
den de kostenaspecten voor de voor ons doel in aanmerking
komende typen uitgewerkt. Tevens is uitvoerig aandacht bes
teed aan de tijd, die nodig was voor het hanteren van de di
verse systemen. (Per jaar wordt in totaal ongeveer 150.000
keer een vrachtwagen open- en dichtgemaakt).
Bij dit systeem (rolzeilen) wordt bij het optrekkenneerlaten een ket
ting gebruikt.
De ..vliegende non" die. wanneer de zijkanten gesloten zijn. op een
container lijkt.
Het roizeilensysteem waarbij het optrekken, respectievelijk neerlaten
van het zeil met behulp van staaldraden gebeurt.
Een oude en nog steeds gangbare methode is die. waarbij met zijbor
den en rekken gewerkt wordt.
TESTEN VAN DIVERSE SYSTEMEN
Uit een combinatie van wensenpakket, exploitatiekosten en
afbindtijden is gebleken, dat een tweetal systemen weliswaar
niet ideaal was, maar aan een maximaal aantal wensen kon
voldoen. Eén van deze twee systemen bleek bovendien een
korte afbindtijd te vragen en bracht verder relatief zeer lage
totaalkosten met zich mee.
Voor een tweede systeem was ook een zeer korte afbindtijd
nodig; de exploitatiekosten per jaar waren echter hoger.
Als uitgangspunt bij het onderzoek werd gesteld, dat de car
rosserie of het systeem in geen enkele situatie onverwachte
gebreken of nadelen mocht vertonen.
Het aanvankelijk meest geschikte systeem (de rolzeilen) werd
na aanpassing van enkele technische details op een splinter
nieuwe vrachtwagen gemonteerd en met deze combinatie zijn
diverse proeven genomen.
VEILIGHEID
De veiligheid op de weg wordt sterk beïnvloed door de stabili
teit van de lading.
Op grond hiervan werd gesteld, dat een naar het midden aflo-
De bijnaam ..vliegende non" wordt pas duidelijk wanneer we de con
structie in geopende toestand zien.