Harddraverij
3 uren van Amsterdam
's Morgens vroeg
Spectaculair karwei
De Heineken dekschuit was een van de
weinige boten die niet voortijdig uit het
water gesleept hoefde te worden tijdens
de speedbootraces, van 21 september, op
het IJ in Amsterdam.
Reeds in de eerste manche van het ge
beuren werd het veld van 65 schepen bijna
gehalveerd. Volgens wereldkampioen Cees
van der Velden, wegens pech aan zijn boot
slechts toeschouwer, 'was het water dan
ook zeer slecht'.
Heineken, één van de sponsors, presen
teerde zich door middel van de verkoop
van concernprodukten, exclusieve reclame
rond het parcours.
Een enthousiaste amateurfotograaf, de heer A. de Heer uit Arnhem,
stuurde ons de hieronder afgedrukte foto van een matineuze rei
ziger, op weg naar zijn dagelijkse arbeid. De heer De Heer raadde
bovendien de gedachten van de man: 'Ik heb het gevoel dat er
vandaag iets prettigs boven m'n hoofd hangt'.
In aanwezigheid van een groot aantal toeschouwers werd zater
dag 20 september een 23 ton wegende dragline door een 100-tons
mobiele kraan naar de vijfde verdieping van het pekkerijgebouw
van de voormalige brouwerij in Rotterdam gehesen. De kraan met
beul heeft inmiddels het gebouw, dat reeds voor een deel ont
takeld was, grotendeels gesloopt.
Bijgaande foto toont de start van de
harddraverij (korte baanwedstrijden)
op 18 september in Enkhuizen.
De wedstrijden waren voorafgegaan
door een grote optocht van verschil
lende soorten koetsen met, uiteraard,
paarden ervoor.
Heineken verzorgde start- en finish-
doeken en maakte aankondigingen in
de vorm van spandoeken bij de invals
wegen naar Enkhuizen.
23