Slijtersvakbeurs 1975
Thuisverbruik-
horecabemanning
voor
(boek)jaarwisseling
Amsterdam, 7 en 8 september. De belangstelling voor de 8e Nationale Slijtersvakbeurs
is bijzonder groot geweest. Als beurs bij uitstek voor de man of vrouw uit het slijtersvak is
deze tweedaagse ontmoeting tussen handel (dit jaar 105 deelnemende bedrijven) en
detaillist (ruim 5400 bezoekers) in het bijzonder gericht op de verkoop tegen het einde van
het jaar. Deze reikt met name in de slijtersbranche naar grote hoogte, vooral ook door de
ruime keuze uit geschenkartikelen en -verpakkingen.
Ons concern was op deze beurs vertegenwoordigd met een - evenals vorig jaar - ruime
stand, waarin de produktgroepen (bier, frisdranken en binnenlands gedistilleerd) in
aparte, aan elkaar grenzende gedeelten waren ondergebracht.
De verkoop in de verschillende afdelingen werd extra gestimuleerd door een op deze
beurs gevoerde actie, het 21-spel. Daarbij ontvingen de afnemers bij het opgeven van hun
orders een aantal fiches. Hierin waren aan één zijde drie miniatuurspeelkaarten aange
bracht, die zichtbaar konden worden gemaakt door een stripje van het papier weg te
scheuren. Hoe dichter het totaal aantal punten van de drie speelkaartjes bij het getal 21
lag, des te hoger was de prijs. Er is met veel animo aan dit spel deelgenomen, vaak onder
het motto: hoe meer fiches, hoe meer kansen.
Produktnieuws was er in de vorm van de introductie van Coebergh citroenbrandewijn, ge
stookt naar een nieuw recept en verpakt in een fles van kleurloos glas.
Niet in de concernstand opgenomen maar in de onmiddellijke nabijheid daarvan gelegen
bevond zich de presentatie van Reuchlin met aan de ene zijde de Mérito Bodega en aan
de andere kant een speciale Four Roses stand. Met het laatste produkt, de bekende
Amerikaanse whiskey, werd eveneens een bijzonder attractieve actie gevoerd.
Over het geheel genomen zijn de resultaten van deze beurs voor ons concern zeker niet
onbevredigend geweest.
Rockanje/Noordwijkerhout. Eind september
verzamelden zich alle bij de verkoop van
ons bier betrokken medewerkers voor een
tweedaagse verkoopbijeenkomst. De thuis-
verbruikers deden dat op 25 en 26 septem
ber in het Badhotel te Rockanje.
De horeca'ers, aanzienlijk meer in getal
door de aanwezigheid van hun collega's
van de eigen drankenhandels, hielden hun
tweedaagse in De Leeuwenhorst te Noord-
wijkerhout op 30 september en 1 oktober.
Beide bijeenkomsten waren belegd ter
afsluiting van het boekjaar 1974/1975 en als
start van het nieuwe boekjaar. Na een
terugblik op datgene wat gepasseerd en
gepresteerd was, ontvingen de deelnemers
uitvoerige informatie inzake organisatie,
marketing- en verkoopplannen. Verder
werd een aantal presentaties gehouden
met betrekking tot de verkoop van fris
dranken en gedistilleerd, de produktie, de
reclame, het bouwbureau en de opleiding
en training.
Elk van de tweedaagse bijeenkomsten werd
besloten met de beantwoording van vragen
door een panel.
De zakelijkheid, die dergelijke bijeen
komsten nu eenmaal kenmerkt, werd op de
eerste avond onderbroken voor een amu
sementsprogramma, door een aantal van
de deelnemers zelf bedacht en gebracht.
Daarbij bleek dat de commerciële jongens,
zoals zij in de wandeling vaak genoemd
worden, ook nog wel iets anders kunnen
10