5
flessen wil afvullen, zal de colonne voor
beide te gebruiken zijn.
Voorwaarde bij de installatie van de
nieuwe colonne was, dat op z'n minst één
van de oude eenheden in bedrijf moest
blijven. Dit hield in dat er een gecompli
ceerd bouwschema moest worden opge
steld. Alles verloopt daarbij in fasen. Op
1 juli is men begonnen met de sloopwerk
zaamheden. Van de ene colonne werd de
wasmachine en van de andere de pasteur
afgebroken. Hierdoor kreeg men voldoen
de oppervlakte vrij om de nieuwe, grotere
eenheden te plaatsen, vooral ook omdat
men tijdelijk de flessenbanen heeft ver
legd. Begin augustus had men nieuwe
vloeren gestort en werd de pui aan de
zijde van de binnenplaats geopend. In het
weekeinde van 17 en 18 augustus arri
veerde de in acht secties verdeelde
pasteuriseermachine. Het binnenbrengen
was geen eenvoudig karwei omdat de
onderdelen ook direct op hun plaats gezet
moesten worden.
Een week later was het de beurt aan de
wasmachine, een nog veel ingewikkelder
gebeuren. De plek waar deze moest
worden geïnstalleerd was namelijk niet
vanaf de binnenplaatszijde te bereiken,
zodat een stuk van de pui op de hoek
Ferdinand Bolstraat/Quellijnstraat moest
worden uitgebroken. Ook de wasmachine
kwam in onderdelen aan, waarvoor in
totaal acht vrachtwagens nodig waren.
Het hijswerk moest in de nachtelijke uren
geschieden omdat alleen dan de boven
leidingen van de tram tijdelijk verwijderd
konden worden.
Ook de montage van de kratten- en fles
senbanen, alsmede de uitpakkers en in
pakkers vond in de afgelopen weken
plaats en deze onderdelen zullen binnen
kort worden aangesloten op de nieuwe
wasmachine. Daarna zal de pasteur in het
proces worden betrokken en men denkt
eind januari van het volgend jaar ook de
vulmachines op hun plaats te hebben.
Rest dan nog de laatste fase, de in ge
bruikneming van de nieuwe etiketteer
machines. De oude machinerieën zijn
gaandeweg gesloopt.
Evenals in Zoeterwoude kan de depal-
letiser twee pallets tegelijk aanpakken.
Het transport van de kratten geschiedt
hier ook via dre banen, maar de kratten
worden dwars geplaatst om ruimte te
winnen. Nieuw is dat de kettingen van de
transportbanden in bochten kunnen lig
gen, hetgeen bij de vorige machines niet
mogelijk was. Interessant is ook dat de
snelheid van de etiketteermachines af
hankelijk is van de aanvoer van flessen;
komen er weinig flessen, dan draait deze
langzamer. De maximumcapaciteit van
elk van de drie machines is 36.000 flessen
per uur.
Bij de nieuwbouw zal ruime aandacht
worden besteed aan verbetering van
het werkklimaat. Onder meer zal men
trachten het geluidsniveau terug te bren
gen. Dit wordt voor een flink deel al ge
realiseerd door het gebruik van kunststof
kettingen voor de transportbanen. Boven
dien worden de flessenbanen zo breed
mogelijk gehouden, waardoor de snelheid
van de fles kleiner wordt en het botsen
van de flessen tegen elkaar wordt ver
minderd. Ook het ventilatiesysteem in de
bottelarij zal worden veranderd met de
bedoeling de overtollige warme en vooral
vochtige lucht snel weg te werken.
1 Een deel van de bestaande bottelarijhal
op de derde verdieping. Op de voor
grond de nieuwe betonvloer, waarop de
pasteuriseermachine komt.
2 Om de pasteuriseermachine naar binnen
te kunnen brengen, moesten enkele sta
len raamkolommen worden weggezaagd.
3 De twee palletliften op de binnenplaats
zijn inmiddels van een bemanteling voor
zien.
4 De voormalige boenplaats van de fusten-
vulafdeling is geheel in een nieuw jasje
gestoken. Gewerkt wordt aan de op
bouw van de flessenbanen.
BIJ DE FOTO'S