BIJ DE FOTO'S
1 De gaffelgetuigde kotter 'Velsia' dateert
uit 1890.
2 De oude Engelse zeiljachten lagen bijna
een week afgemeerd aan de Levantkade
op het terrein van de K.N.S.M.
3 De in Nederland gebouwde 'Saskia van
Ryn' was het enige schip dat geen
historisch verleden heeft, maar dat door
de originele bouw en tuigage toch zeer
fraai was.
4 Mr. Maurice W. T. Baily, President of
The Old Gaffers Association, geeft een
partij blikbier over aan een begeleiden
de boot.
5 Op deze panoramafoto is duidelijk het
verschil tussen gaffel- en Bermuda-
getuigde schepen te zien: het meest
rechtse schip is gaffelgetuigd, dat wil
zeggen dat het grootzeil opgehangen is
aan de schuin op de mast staande
gaffel; het schip daarnaast heeft een
Bermuda- of torentuig, dat wil zeggen
dat de top van het zeil vastzit aan de
top van de mast.
manningsleden. Het schip is in de oorlogs
jaren gezonken en heeft lange tijd op de
bodem van de Theems gelegen.
Het kleinste schip was de Bermuda Sloep
'Waterwitch' van 18 voet van de Engels
man James Spencer. Het werd gebouwd
in 1938, en telt een tweekoppige beman
ning.
In principe stond de 'Old Gaffers Heine-
ken Rally' open voor zeilschepen ge
bouwd vóór 1940, doch in één geval is
een uitzondering gemaakt en wel voor de
in 1971 in Nederland gebouwde tjalk
'Saskia van Ryn', die helemaal beant
woordt aan het oorspronkelijke type.
schepen was er een uitgebreid program
ma, dat grotendeels geconcentreerd was
in het Ontvangstgebouw van de K.N.S.M.
te Amsterdam. Voorts was er een bezoek
aan de brouwerij Van der Helststraat en
een rondvaart door de grachten.
Alle deelnemers aan de Rally naar Am
sterdam behoren tot The Old Gaffers As
sociation, die ongeveer duizend leden
over de gehele wereld telt. Alleen in
Engeland zijn er al zo'n 500 tot 600
gaffel-getuigde zeilschepen, maar ook in
Duitsland, Frankrijk, de oost- en westkust
van Noord-Amerika en in Nederland heeft
The Old Gaffers Association haar leden.
Om lid te worden is het niet per sé nood
zakelijk dat men een historisch schip
bezit. Ook nieuwgebouwde boten kunnen
worden geregistreerd, mits ze maar op
de originele wijze zijn getuigd en er
goed uitzien. In ongeveer 1920 werd
namelijk de bouw van gaffelgetuigde sche
pen ten behoeve van de visserij gestopt
en ging men over tot het bouwen van
andere typen. Los van de historische
waarde vormen de meeste schepen ook
een zeer kostbaar bezit, dat nogal wat
onderhoud vraagt. Het wordt daarbij
steeds moeilijker om mensen te vinden,
die dit oude, traditionele handwerk nog
kunnen verrichten.
Het oudste gaffelgetuigde schip was de
'Band of Hope', die in 1881 werd ge
bouwd en tot 1935 als vissersboot dienst
heeft gedaan. De huidige eigenaar is
Maurice W. T. Baily, President of The
Old Gaffers Association. Deze kotter is
42 voet lang en wordt gezeild door 4 be-