B. P. M. M. Hoogeweegen
Oceaanreuzen in het klein
Zoeterwoude gezien
door 11-jarig meisje
'Als ik niet in de gedistilleerdsector
terecht was gekomen, was ik scheeps
bouwkundige geworden', was de eerste
opmerking van de heer B. P. M. M.
Hoogeweegen, directeur Hulstkamp te
Rotterdam, in een gesprek over zijn
geliefde hobby, het bouwen van
scheepsmodellen.
'Belangstelling voor passagierschepen
heb ik altijd al gehad', aldus de heer
Hoogeweegen, 'en dat komt voorname
lijk omdat wij vroeger aan de Maas
woonden en als er schepen voorbij
kwamen, ik altijd stond te kijken. Mijn
hobby is begonnen in 1933. In dat jaar
werd de 'Oranje' te water gelaten en
de Stoomvaartmaatschappij Nederland
had eerder een prijs uitgeloofd voor
het beste model, dat door de model
bouwers in Nederland gebouwd zou
worden. Dit was voor mij aanleiding
om mijn eerste model te bouwen. On
geveer één jaar heb ik over de bouw
van de Oranje gedaan. Helaas ben ik
niet in de prijzen gevallen, maar ik
kreeg wel een uitnodiging om de te
waterlating bij te wonen'.
De andere scheepsmodellen, die hij in
de loop der jaren heeft gebouwd, zijn
de Nieuw Amsterdam, De Bulgerstein
en de Willem Ruys, die nog heeft proef
gevaren in de kuiperij bij Hulstkamp.
Alle modellen, schaal 1 100, hebben
radiografische besturing, het enige on
derdeel dat niet zelf door de heer Hoo
geweegen wordt gemaakt.
'Voor zo'n radio-grafische besturing
moest indertijd een speciale vergun
ning worden aangevraagd bij de P.T.T.',
aldus de heer Hoogeweegen. 'Er mocht
maar vijf maal per jaar mee gevaren
worden in aanwezigheid van een
ambtenaar van de P.T.T. Zo ook had ik
een vergunning aangevraagd voor de
Willem Ruys. Een tijdje later kreeg ik
bezoek van twee ambtenaren van de
P.T.T., die mij wisten te vertellen dat
ik in het bezit was van een radiozen
der, en dus strafbaar was. Eerst drong
het helemaal niet tot mij door, maar
later bedacht ik, dat ik de radiografi
sche apparatuur van de Willem Ruys in
mijn bezit had. Deze bleek dezelfde
frequentie te hebben als de politie-
zender in de haven. Lang praten hielp
niet. De zender werd in beslag geno
men en ik heb hem nooit meer terug
gekregen. Hedentendage staat hij nog
in 't museum van de P.T.T. te Den
Haag'.
Gemiddeld 4 jaar werkt de heer Hoo
geweegen aan zo'n scheepsmodel. De
tekeningen krijgt hij van de maatschap
pij. Aan de hand van het spanten- en
lijnenplan worden zgn. contramallen
gemaakt, die bepalend zijn voor het
model van het schip. De gehele romp
wordt van eiken planken gemaakt, die
zorgvuldig aan elkaar worden gelijmd.
Ook de bovenbouw is geheel van hout.
Tot in de kleinste details wordt alles
nagebouwd. Met name het schuren van
alle onderdeeltjes vraagt veel tijd en
precisie.
Aan nieuwe scheepsmodellen begint
de heer Hoogeweegen voorlopig niet
meer. Wel is hij nog druk in de weer
met het aanbrengen van wijzigingen
in de bestaande boten. Want zodra er
op het echte schip iets verbouwd
wordt, wordt ook het miniatuurschip
geheel aan de nieuwe situatie aange
past. Voor de heer Hoogeweegen, die
zijn hobby met eindeloos veel geduld
beoefent, is ook het up to date houden
van zijn vloot, steeds weer een uitda
ging.
Helemaal in de voetsporen van haar vader gaat de 11-jarige
Wilma Dikken, voor wie de fotografie nu al een heel serieuze
aangelegenheid is. Zij maakte zonder enige hulp bijgaande
foto van de nieuwbouw in Zoeterwoude, met op de voorgrond
één van de schapen, die in de tuin van de heer T. Dikken
grazen. De heer Dikken is de eerste Heineken-medewerker,
die destijds in Zoeterwoude kwam werken. Hij woont in de
onmiddellijke omgeving van de nieuwbouw en heeft als hobby
een indrukwekkende veestapel: 7 schapen, 2 bokken, 2 geiten,
6 siereenden, 4 fazanten en een hele serie krielkippen.
13