van Westerlo.
Felix Huizinga.
wuruen, udi iit;l yeiuiu syiiunruun
blijft Innon mot hot hoold
Voordat een programma als
Brandpunt Buitenspel (dat 50 mi
nuten duurt) uitgezonden kan
worden, komt er nog heel wat
voor kijken.
Fons Peters is er zeker vier we
ken mee bezig; de twee weken
vóór de uitzending zijn echter de
drukste. Er moeten dan namelijk
op het laatste moment nog films
gemaakt worden en het komt
voor, dat deze op de middag vóór
de avonduitzending nog gemon
teerd moeten worden.
Het programma zelf gaat over
sport, maar de ploeg probeert het
van een heel andere kant te be
naderen: meer de achtergronden
van de sport. Vandaar de naam
Brandpunt Buitenspel. De mede
werkers aan het programma zijn
dan ook geen sportjournalisten.
Het initiatief kwam tot stand als
reactie op slechte tv-sportpro-
gramma's. Men is volkomen on
afhankelijk van sportbonden of
spelers.
Wil je een goed programma ma
ken, dan is een goede teamgeest
belangrijk, anders ben je ner
gens. In B.B. spelen filmpjes ook
een grote rol. Verder gaat alles
life, zoals bijvoorbeeld informa
ties en interviews. Als er een in
terview plaatsvindt, bestaat ech
ter wel de kans, dat B.B. uitloopt,
omdat je een goed vraaggesprek
nu eenmaal niet zomaar kunt af
breken. Daar wordt dan ook re
kening mee gehouden: er is altijd
wel een filmpje, dat op het laatste
moment kan vervallen.
Het maken van een programma
lijkt op een compositie, volgens
Peters. „Als het materiaal in rek
jes naast elkaar ligt, weet je wat
je hebt. Ik ga dan naar huis",
zegt hij, „en denk erover na, hoe
ik het wil hebben. Terug in de
ambachtsschool (we voelen ons
ook echte ambachtslieden) zet ik
het met de montagetechnicus in
elkaar. Als het geheel klaar is,
dan ga je met zijn allen bij elkaar
zitten en levert iedereen kritiek.
Dat moet je kunnen verdragen.
We zijn allemaal wel nerveus voor
zo'n uitzending, dat is misschien
wel nodig, anders krijg je nooit
een goed programma."
Fons Peters heeft bij de KRO een
Kwam niet in
beeld
Tijdens de repetities.
I I ««aavvfxi y.
zodat deze er een punt achter
Madeleen
Beeld van een
beeld.
Oebele, een kindermusical, geschreven
door Harry Geeien, met bijdragen van
Imme Dros, Lea Smulders, Bram van
Erkel en anderen. De mu2ikale arran
gementen staan op naam van Joop
Stokkermans. Regie: Bram van Erkel.
Dekorontwerp: Els Salomons. KRO-
produktie: René Sleven.
MEDEWERKENDEN:
Willem Nijholt als Koen de Graaf:
Wieteke van Dort als Aagje Ritsema
Herman Vinck als Augustus Rozegeur
Ineke Kuit als lerares handenarbeid:
Ab Hofstee als Paulus, PTT postbezor
ger; Lex Goudsmit als Lars Löwen-
dröm; Kinderballet o.l.v. Olga Dzia-
liner; Het Overdonderd Overfraai Oe-
beler kinderkoor o.l.v. Henk van der
Velde; Poppenkast ..Pietje Prik", ge
speeld door Jan Nelissen en Eeike
Boschma.
SPECIALE GASTEN:
Goochelaar ..Marcomck"; Kees Ver
kerk, spelend op orgel; Filmpje van
schuttingbeschilderingen door leerlin
gen van de Nicolaas Maesschool te
Amsterdam; Wielrengroepje van ..Ulys
ses" uit Amsterdam. Het programma
duurt 55 minuten en wordt eens in de
vier weken op zaterdagmiddag Neder
land I, uitgezonden.
Inderdaad,
Brandpunt
Buitenspel.
.Attentie Ampex opname 30 se
conden na nu".
We waren erg verrast door de
spontane uitnodiging van René
Sleven, producer van de KRO-
tv, om het kinderprogramma Oe
bele bij te wonen. Twee midda
gen hebben we de repetities en
opnamen bijgewoond in studio 4
te Hilversum en nog intensiever
beleefd wat het betekent: 55 mi
nuten tv in kleur. Het is misschien
leuk als we proberen de sfeer te
omschrijven (zonder al te tech
nisch te worden).
De nieuwe NTS-studio is een
waanzinnig groot pand, dat ver
deeld is in vier studio's (er zijn
er nog eens twee in aanbouw!),
kantoorruimten en technische
ruimten. Door René Sleven wer
den we rondgeleid en voorge
steld aan technici en artiesten.
Het gekke was, dat we ons er
meteen thuisvoelden, mede om
dat de contacten snel gelegd
werden. Het kinderkoor en kin
derballet huppelden door elkaar
tijdens de repetities. Het viel ons
op hoe natuurlijk de kinderen ble
ven onder de studiolampen en de
kritische blikken van de regis
seur.
De heer Sleven maakte ons dui-