*1
3
VEBy OLD „HIGH" IN THE SKY
IS
Slotavond der
zelfwerkzaamheid
De laatste avond werd doorge
bracht op de Jan Bakx, het op
leidingsschip aan de Parkkade.
Er stonden vele leuke dingen oo
het programma, waarvan het „zelf
doen" het belangrijkste was. Zo
werd met acteurs en actrices van
het Nieuw Rotterdams Toneel to-
neelqespeeld, met bekende beel
dende kunstenaars getekend, ge
schilderd en gebeeldhouwd. On
der leiding van Nel Roos en Ine
ke Sluiter kon je balletdansen.
Er werd muziek gemaakt en ca
baret gedaan. Na afloop dansen
tot één uur.
Kortom: een leuk besluit van een
ooed georganiseerd Jeugdfestival
'69.
Graag vestigen wij even jullie
aandacht op het volgende:
In verband met het 50-jarig jubi
leum van de KLM heeft deze een
drietal historisch waardevolle affi-
ces laten herdrukken, die symbo
lisch zijn voor de gedenkwaardige
pioniersperiode van de KLM.
Het free music quartet van Pierre Courbois (achter het drumstel).
(Foto jeugdredactie Bubble Cap, Shell)
fs 4*
3»
Tevens is aan deze set één
modern exemplaar toege
voegd, namelijk een afbeel
ding van de Boeing 747 (zegt
je dat iets?) die in 1971 aan
onze nationale luchtvloot zal
worden toegevoegd. Deze
vier affiches (1 set) kunnen
gekocht worden tegen de
prijs van f 3,60 per set.
3»
«OVAf
WJTCH
•fstt
SEE TWICE AS
EUROPE
IN HALF THE TIME
Als je dit bedrag over
maakt op de rekening
van de KLM bij de Al
gemene Bank Neder
land N.V., postgironum
mer 602785, Schiphol-
Oost, t.n.v. KLM-Neder-
land, onder vermelding
van „KLM-Jubileum af
fiches", dan krijg je een
koker met 1 set thuis
gestuurd. Wil je twee
sets dan maak je ge
woon f 7,20 over en ga
zo maar door. Het is
geen geld en beslist de
moeite waard. Het for
maat bedraagt 1 meter
bij 64 cm. Als je dus
een piepklein kamertje
hebt kan je deze ermee
behangen!
3*
3*
-< WW WW. «TTW- WW "5 ,ww jé*. TW.. T W. 'f .W. 'W,
„Zo stel ik me de hel voor". De
reactie van een meisje na het op
treden van het free music quartet
Pierre Courbois.
Met nog ha/fgescheurde trommel
vliezen, nagalmende gillertjes die
door m'n hoofd tollen, kan ik
haar eigenlijk geen ongelijk ge
ven.
Als volslagen leek op jazz-gebied
maakte ik dit optreden mee. Het
free music quartet werd in 1961
als eerste in Europa door Pierre
Courbois opgericht. Deze gran
dioze drummer speelde als
eerste Nederlander in de jazz
geschiedenis in 1963 drie
maanden in de Blue Note te Pa
rijs met enkele bekende groothe
den zoals Bud Powel, Rene Tho
mas en lohnny Griffin. In dat
zelfde jaar won hij op het Jazz
Festival in Düsseldorf de prijs
voor de beste drummer en de
solistenprijs. Ook een jaar later
was hij daar nog de beste drum
mer.
Tot zover in het kort de bliksem
carrière van Pierre Courbois. En
nu: een optreden tijdens het
Jeugdfestival. De hele ontwikke
ling van de jazz vanaf 1900 wordt
in vogelvlucht onder de loep ge
nomen, door een verteller, die
op een uitermate droge manier
„Zelf doen" op de Jan Bakx.
zoals Bebop, Ragtime en Boogie-
woogie. Op een teken van de
verteller pakken de leden van de
groep hun instrumenten en spelen
dan een nummertje, dat een be
paalde stijl typeert. Het publiek
komt overeind uit de stoelen en
begint mee te swingen. Na elk
nummer een warm applaus. Een
daverend applaus zelfs na het
karakteristieke voorbeeld van de
vijfkwartsmaat in de muziek, po
pulair geworden door vooral Da
ve Brubeck: Take Five.
En dan: free music, de laatste
twintig minuten. Dit betekent: een
van de musici het geeft niet
wie begint te spelen. Een an
der ziet daar iets in, hoort er iets
in en zet ook in. Op zijn manier,
op zijn instrument. Zo componeren
de spelers al drummend, blazend,
vibrafonerend, enzovoort. Ze spe
len dus niet vanaf een partituur.
Het resultaat is geen mooie har
monieuze muziek, maar een oor
verdovend geweld, een krijsende
saxofoon, een klagend dwarsfluit
je. een zenuwachtige vibrafoon,
een opzwepend ritme. En toch
klopt het allemaal. Ondanks alle
zo te horen wanklanken"hoor
je een bepaalde lijn, valt het op
hoe voortreffelijk de musici op
elkaar ingespeeld zijn, hoe ze
op, slaat z'n armen over elkaar en
luistert aandachtig naar zijn
bandgenoten. Zoals de saxofo
nist, die dan opeens èn saxofoon
èn cornet pakt, deze allebei aan
zijn mond zet en zeer geïnspi
reerd verder blaast. Voor twee
zelfs!
Dan is daar het einde, eigenlijk
net zo plotseling als het begin.
Enthousiast is de reactie van
het publiek.
Als het er in de hel werkelijk zo
zou toegaan, dan is deze volgens
mij beslist een weliswaar kort
bezoekje waard!
In één woord: fascinerend.