bedrijf. Het verbruik bij volle
belasting bedraagt 2500 rrD aardgas
per uur. Als bijzonderheid kan nog
worden vermeld dat de ketel in
de open lucht is geplaatst tussen
de machinekamer en het ketelhuis.
Het ligt in de bedoeling de ketel
te zijner tijd onder te brengen in
het dan inmiddels gereedgekomen
gebouw van de nieuwe energiedienst.
Om de continuïteit van de
stoomvoorziening te waarborgen
is op dat moment in het nieuwe
gebouw reeds een tweede ketel van
hetzelfde type geplaatst en in
gebruik genomen.
Dit type cilindrische stoomketel is
in zijn soort een van de grootste,
die door de leverancier, Bronswerk-
Fijenoord N.V. in Amersfoort,
wordt gebouwd. De ketel heeft
een lengte van bijna negen en een
doorsnede van vier meter.
Het vervoer van de 54 ton wegende
kolos van Amersfoort naar
Rotterdam heeft nogal wat voeten
in de aarde gehad. Het eerste
gedeelte van het transport ging
per dekschuit, die van 17 tot 20 mei
via de Eem, het IJsselmeer, het
Amsterdam/Rijnkanaal en de Lek
naar Rotterdam werd gesleept.
Het terrein langs de Isaac Hubertstraat, waar het gebouw van de nieuwe energiedienst zal
worden neergezet. De huizen op de achtergrond, langs de Linker Rottekade, zijn inmiddels gesloopt.
Rond de voet van de kolentip werd in de Rotte een damwand geslagen.
Vrijdag 26 april werd begonnen met de
sloop van de eerste schoorsteen; de
kop is er af.
Nauwelijks twee werkdagen later, woensdag 2 mei,
was het gevaarte al voor de helft geslecht.
Vrijdag 10 mei. De slopers zijn zo
juist met de afbraak van de tweede
schoorsteen begonnen.
5