ER ZIT SCHOKTE) IN
DE SLOOP
DE RECONSTRUCTIE
VAN DE BROUWERIJ
TE ROTTERDAM (3)
Voordat kan worden begonnen met de bouw van
een nieuwe brouwerij op de plaats van de oude, zal
nagenoeg alles moeten worden afgebroken. Dat laatste
gebeurt dan wel niet in één keer onze export moet
blijven draaien maar in Rotterdam ervaart men wel,
dat als de slopers, de firma Schotte eenmaal met
hamers, drilboren en breekijzers ergens beginnen, het
af te breken object van dag tot dag zienderogen
kleiner wordt. Om tenslotte, vaak nog „voordat je er
erg in hebt" te zijn verdwenen.
Sic transit gloria Het eestgebouw (voorgrond) en het gerst-
reinigingsgebouw (daarachter) zijn inmiddels verdwenen.
Neem bijvoorbeeld de beide stenen
schoorstenen van het ketelhuis.
Nadat eerst, om veiligheidsredenen,
rondom het ene, 32 meter hoge,
gevaarte een stelling van metalen
buizen was geplaatst, begonnen de
slopers op vrijdagmiddag 26 april
met hun werk. Woensdag 1 mei, na
amper twee dagen was de schoorsteen
al voor de helft geslecht. De foto
op de voorpagina die toen genomen
werd geeft een indruk van de wijze
waarop de slopers tewerkgingen.
Telkens nadat zij een gedeelte
van de schoorsteen hadden
afgebroken, waarbij de brokken
puin in het rookkanaal werden
gestort, lieten zij het werkplankier
een „verdieping" zakken, enzovoort.
Op 6 mei was de eerste schoorsteen
met de grond gelijk gemaakt en
werd begonnen met het bouwen van
de stelling rondom de tweede.
De firma Schotte is een onderaannemer van
Vrijdag 10 mei was dit werk gereed
en werd de kop van de tweede
schoorsteen afgeslagen. Vijf werk
dagen later was ook dit karwei klaar.
De sloop van de beide schoorstenen
was reeds nu nodig om een vrije
doorgang te verkrijgen in verband
met de komst van de nieuwe ketel,
die binnenkort de stoomvoorziening
van het gehele Rotterdamse bedrijf
zal gaan verzorgen. Het bestaande
ketelhuis wordt dan buiten bedrijf
gesteld, maar blijft als reserve
eenheid voorlopig „achter de hand".
De nieuwe ketel zal met aardgas
worden gestookt hetgeen drie
belangrijke voordelen heeft, namelijk
geen luchtverontreiniging, goedkopere
energie en eenvoud van bediening.
De capaciteit 25 ton stoom per uur
bij een druk van 12 atmosfeer is
voldoende voor de gehele
stoomvoorziening van het huidige
Visser Smit's Aannemingsmaatschappij.
De twee schoorstenen, resp. ruim zestig en
tachtig jaar oud, enkele dagen vóór de af
braak.