j
8. De drie ontstapel-
machines van boven
gezien met rechts het
begin van de trans
portbanen, die naar de
bottelarij leiden.
4. De glijplaten (G en G), hier nog in gesloten toestand.
De pijlen wijzen op de rubber rollen (zie foto 6).
voor het overige sterk gemechaniseerde en gedeeltelijk
zelfs geautomatiseerde colonnes. Het antwoord kwam
in de vorm van drie automatische ontstapelmachines,
met de invoering waarvan nu ook het laatste gedeelte
van de bottelcolonnes, waar nog met de hand werd ge
werkt, is gemechaniseerd.
De capaciteit van de depalletizers elk bedraagt 1500 een
heden per uur. De machines zijn zodanig uitgerust, dat
zij alle in gebruik zijnde verpakkingen kunnen ver
werken.
Nieuw is ook de toepassing van de zogeheten krimp-
folie. Het grootste gedeelte van onze exportemballage
komt rechtstreeks van de fabriek, die de dozen met lege
flessen kant en klaar, dat wil zeggen op pallets gesta
peld, aflevert. Sinds enige tijd worden de pallets door de
fabriek bovendien nog „overtrokken" met krimpfolie.
5. De glijplaten zijn automatisch opzij geschoven en de
bovenste laag dozen komt in de aldus ontstane opening.
een dun en doorzichtig plastic materiaal, dat zich na
enkele messtreken gemakkelijk laat verwijderen. Dooi
de toepassing van de krimpfolie werd het mogelijk het
aantal lagen dozen per pallet aanzienlijk te verhogen
(bij de dozen met glass cans zelfs tot 13 lagen). Boven
dien is door het strakke plastic omhulsel de stabiliteit
van de stapels sterk vergroot en zijn de dozen tijdens
het transport afdoende tegen weersinvloeden beschermd.
De gang van zaken na de ingebruikneming van de ont
stapelmachines, die achter elkaar staan opgesteld (foto
1), is als volgt. De pallets met dozen worden door een
vorkheftruck tot bij de machine gebracht waarna men
de krimpfolie verwijdert (foto 2). Vervolgens plaatst
de heftruck de pallet op de invoerketting van de ont-
stapelmachine (foto 3). Zodra de voorgaande stapel ver
werkt en de lift in de machine leeg is, voert de ketting