boek onder dezelfde titel verkocht: „Thank You
Canada" en ..Merci Canada". Een boek dat met een
kleine 200 pagina's tekst en foto's eveneens verhaalt
van bezetting en bevrijding. Deze uitgave werd verzorgd
door Max Nord, letterkundige te Amsterdam. Bij de
samenstelling betrok hij auteurs als Simon Carmiggelt,
Evert Werkman, dr. L. de Jong, Wim Alings jr. en vele
anderen. De tientallen foto's geven een beeld van Neder
land onmiddellijk na de oorlog en Nederland thans,
gezien vanuit dezelfde hoek. Nord heeft daarmee de
Canadezen willen tonen wat wij met de door hen be
vochten bevrijding hebben gedaan. Efet boekje wordt in
Canada verkocht voor één dollar, de netto winst komt
ten goede aan het Oorlogsgraven-Comité. In Nederland
kan men de uitgave (een fraai geschenk voor Canadese
relaties) voor vier gulden bestellen bij de Stichting
Wereldtentoonstelling, Noordeinde 35 te 's-Gravenhage.
Enthousiast zijn de Expo-bezoekers ook over het Cul
turele Centrum dat in het Nederlands paviljoen is
ingericht. Er worden verscheidene exposities gehouden:
kerkelijke kunst in Nederland, grafische kunst enzovoort.
Bovendien kan men in voorbeeldig ontworpen luister-
stoelen stereo-muziekuitvoeringen van Nederlandse com
ponisten beluisteren. De Wereldomroep, die ook anders
zins zoveel aandacht aan Expo besteedt, verzorgt deze
muziekafdeling.
Het interieur van ons paviljoen werd voor het grootste
deel verzorgd door Joop Geesink, die zoveel mogelijk
speelde met licht, geluid en beweging. In de studio's te
Duivendrecht werkte anderhalf jaar lang een staf van
personeel aan het ontwerpen en uitvoeren van tientallen
maquettes. Ook de acht meter lange maquette van het
Rotterdamse Europoortgebied (compleet met industrieën
en 25 diakasten) kwam uit Amsterdam Geesink
vraagt voorts aandacht voor onze hoofdstad, voor het
nieuwe Schiphol, voor handel en industrie en wat al
niet meer. Overal flitsen dia's aan en op twee plaatsen
worden kleurenfilms vertoond: Nederland gezien uit de
lucht en Nederland gezien vanaf het water. Bij deze
laatste film staan de toeschouwers op een scheepsdek en
voor zich zien zij ons land en onze moderne industrie
voorbij trekken. Uiteraard is voor de Nederlandse delta
werken, terecht bekend over geheel de wereld, een
grote plaats ingeruimd. Een geweldige maquette (meer
dan 32 vierkante meter bewegend water, eb, vloed en
stormvloed verbeeldend) tonen hoe we ons land door
middel van dijken en sluizen tegen de zee beveiligen.
Duizenden vreemdelingen leren hier elke dag in korte
tijd een stuk Nederland begrijpen.
In een andere zaal van het paviljoen is door cartoonist
Opland de hedendaagse cultuur uitgebeeld. Hij schilderde
een wand van meer dan zestig vierkante meter, van
Gangstermeisje tot Labyrinth, van Schierbeek tot Vest
dijk. Deze Opland-wand", een kleurrijke uitspatting in
de degelijke expositie, vond via foto's zijn weg in vele
Amerikaanse kranten en tijdschriften.
In zwart-wit maakte Cas Oorthuys een fotowand van
de „werkende mens", een montage van 25 vierkante
meter. Oorthuys blies één foto op tot een wand van
om en nabij honderd vierkante meter: een door storm
opgezweepte zee die door een flitsende vuurtoren wordt
beschenen. Aan het water kunnen bezoekers van het
Nederlandse paviljoen kortom niet voorbij. Omdat ons
land het eerste was, dat in Montreal een perceel grond
uitzocht, staat Nederland in Canada op een voortreffe
lijke plaats, een zonbeschenen paviljoen aan twee water
fronten: een kunstmatig meer en de onstuimige rivier.
Bij het paviljoen behoort een zogenaamde golfgoot
(zoals men die ook op de Expo Brussel had), het geluid
van de golven is in een goed deel van het paviljoen
hoorbaar.
Gezicht van uit het Nederlandse paviljoen op Montreal.
Het algemene Expo-thema is ,,De Mens in de Wereld",
de wereld van vandaag en de wereld van morgen. Neder
land koos, aanhakend op dit thema, ,,De Mens in de
Delta". En zó boeiend blijkt dat verhaal te zijn. dat het
gastenboek slechts woorden van lof bevat. En wie de
moeite niet neemt om te schrijven, is altijd bereid te
vertellen hoe zeer men dit stuk Nederland in Canada
waardeert. Bij de uitgang van het paviljoen is een terras
ingericht waar men bij een goed glas Heineken bier maar
al te graag napraat over het „Land in de Delta".
(Artikel en foto's welwillend ter beschikking gesteld door
Alings Public Relations, Huizen)
Het Canada-boek.
3