Weet wat u wacht op de winterse wegen!
De winter staat voor de deur. Als u dit leest, hebben vorst, sneeuw, mist en gladheid
reeds hun intrede gedaan. Onder het motto „Weet wat u wacht op de winterse weg!"
maken wij in een drietal artikelen van het Verbond voor Veilig Verkeer de automo
bilisten onder ons nog eens extra attent op de gevaren, die soms zo verraderlijk
liggen te wachten. Wapent u ertegen! Een gewaarschuwd mens telt voor twee
Gladweg
Sneeuw en ijzel dwingen iedere weg
gebruiker automatisch tot grotere
voorzichtigheid, speciaal in mid
wintertijd. Bij zeer strenge winters,
zoals in het eerste kwartaal van 1963
gebleken is, neemt de verkeersintensi
teit af omdat velen het niet verant
woord vinden te gaan rijden op bar
slechte wegen en onder slechte weers
omstandigheden. Uit een onderzoek
in Engeland is zelfs gebleken, dat het
autoverkeer tijdens uren met regen,
sneeuw en een glad wegdek afneemt
en meer mensen op de fiets gaan!
Naast regen en sneeuw, die direct
de toestand van het wegdek be-
invloeden, is mist ook een vorm
van weersgesteldheid die van invloed
is op het aantal verkeersongevallen.
Mist heeft een remmende werking op
het verkeerstempo en op inhaalma
noeuvres, waardoor relatief het aantal
ongevallen bij mist gering is. Uit een
onderzoek in Duitsland (Baden-Wür-
temberg) is gebleken dat mist en nevel
speciaal in de maanden oktober,
november en januari ongevallen ver
oorzaakten. In Frankrijk bleek het
percentage autobotsingen op kruisin
gen bij mist aanzienlijk lager (29,2
dan bij goed weer (52,5 daaren
tegen op de wegen zélf aanzienlijk
hoger (70,8 dan normaal (47,5
Bij mist dient men overdag zijn
grote, ongedimde lichten te ontsteken
en niet slechts de stadslichten. Voorts
is het zaak kalm te rijden met een
niet te hoge snelheid en ruime afstand
tot een voorganger te bewaren.
Extra attentie is geboden onder
viaducten (waar de gladheid van de
nadht nog niet kon worden wegge
smolten door de zon), bij bushaltes
(door olie op het wegdek), op tram
rails en dergelijke.
Automobilisten doen er verstandig
aan in herfst- en wintertijd de waar
schuwingen via radio over de gesteld
heid van de weg ter harte te nemen,
bij mist overdag groot licht!
of hiernaar bij de desbetreffende
informatiediensten te informeren.
Voor grote afstanden is het beslist
een verstandige daad de trein te
nemen, zeker wanneer ervaring in het
rijden bij slecht weer en gladheid ont
breekt!
Voorkom de slip
Het vermijden en opvangen van een
slip vraagt vaardigheid en praktische
oefening. Om als automobilist eniger
mate paraat te zijn bij najaars- en
winterverkeer, adviseren KNAC en
Verbond voor Veilig Verkeer iedere
automobilist onderstaande regels in
acht te nemen:
Hoe groter de kracht is, die ineens
wordt toegepast om een wiel te ver
snellen, te vertragen of van richting
te doen veranderen, des te groter is
de kans dat dit wiel gaat slippen.
Anders gezegd:
Vermijd bruusk optrekken, evenals
sterk remmen of scherp sturen.
Het is natuurlijk denkbaar dat men
toch door een of andere oorzaak in
moeilijkheden komt. In dat geval:
hoofd koel en voeten warm, ofwel:
Blijf kalm, rem niet, ontkoppel en
stuur snel in de richting, waar u heen
wilt.
Kies op gladde wegen altijd de
hoogste versnelling, die voor het
toerental van de motor toelaatbaar
is. Hierdoor wordt de kans op over
dosering voorkomen.
De banden hebben een belangrijke
taak; hoe groter hun 'greep' op de
weg, des te minder de kans op een
slip. Dus:
Draag zorg voor goede banden en
vooral ook voor de juiste banden
spanning.
Direct hiermee verband houden de
schokbrekers. Veel automobilisten
menen dat schokbrekers dienen om
comfortabel te kunnen rijden. De be-