gen op dit gebied, heeft een capaciteit per uur van 1150
kisten met pullen of van 1500 kisten met 30 cl flessen.
De depalletiseerinrichting dient om de aangevoerde
pallets met leeg goed te ontstapelen. Dit gebeurt als
volgt. De pallets lopen automatisch op een hefplateau
(foto 1). Met behulp van een voetschakelaar stelt men
het mechanisme in werking, waardoor het plateau op
de gewenste hoogte wordt gebracht. De kisten worden
van de pallet genomen en op de band gezet, die hen
naar de uitpakker voert. De lege pallets lopen, nadat
het plateau weer is gezakt, naar het palletmagazijn.
Hierin kan men een buffervoorraad vormen, die vol
doende is voor een half uur produktie.
De lege pallets gaan vanuit het magazijn naar de pal-
letiseermachine (foto 2). Vanaf de inpakker worden de
kisten met gevulde flessen naar de machine gevoerd. De
kisten worden vlak vóór de palletiseermachine door
middel van een automatische wissel over twee invoer-
Met behulp van een draaikruis wordt een gedeelte van de kisten
een kwart slag gedraaid. Foto 4.
banen verdeeld (foto 3). Al naar gelang de eisen van
het te vormen patroon, worden zij hier rechtdoor
gelaten of, met behulp van een draaikruis, een kwart
slag gedraaid (foto 4). Vervolgens lopen zij tegen zg.
kistenstops, die de onderlinge afstand tussen de kisten
regelen. Daarna worden zij, in het van tevoren bepaalde
patroon, hydraulisch op een metalen plaat geschoven.
De aldus gevormde laag kisten moet nu op de pallet
worden neergelaten, die zich dicht onder de plaat be
vindt. Dit gebeurt doordat de machine de plaat weg
trekt, waardoor de kisten op de pallet vallen. Nadat
het vereiste aantal lagen gevormd en neergelaten is,
wordt de volle pallet automatisch afgevoerd.
De gehele installatie, die op proef geleverd werd, is
thans enkele maanden intensief in gebruik.
Het bedieningspaneel, dat zich bij de machine bevindt. Geheel rechts
het gedeelte voor de automatische bediening; links de knoppen voor
de eventuele handbediening.
Achter de schermen bevindt zich een indrukwekkende apparatuur.
Links het besturingspaneel, rechts het schakelpaneel.
ïi