Verder wordt er op 30 meter hoogte tegen de schacht
een stuurhut aangebracht, welke een getrouwe af
spiegeling zal zijn van een scheepsbrug met alle
instrumentaria.
Ten slotte zal de bovenbouw van deze toren, waarin
een restaurant en een bar zullen komen, met keukens
en zaaltjes, worden gebouwd.
De Heineken's Brouwerij staat de bouw en inrichting
hiervan met haar adviezen bij, terwijl ook al een
pachter voor het restaurant is benoemd.
De bovenbouw zal in staalconstructie aan de voet
van de toren om de schacht worden geconstrueerd.
Wanneer de huid van spuitbeton is aangebracht,
wordt deze bovenbouw, met een gewicht van circa
250 ton, in z'n geheel 90 meter omhoog gehesen.
Nadat de staalconstructie boven aan de schacht is
bevestigd, wordt op deze drie verdiepingen nog een
vierde verdieping met winkeltjes, P.T.T.-ruimten en
een uitzichtplatvorm gemonteerd. Verder worden in
de schacht twee liften en een noodtrap aangebracht.
Spectaculair bouwsysteem
Het maken van de torenschacht van gewapend beton
is een min of meer spectaculair systeem van bouwen,
omdat men de ruim 100 meter hoge toren in enkele
weken bouwt (als „Vers van 't Vat" verschenen is,
zal de toren vermoedelijk af zijn) met een zogenaam
de glijdende bekisting.
Deze bekisting vormt een soort houten krans binnen-
en buitenom de te maken wand, die van elkaar
worden gehouden op 30 cm afstand door vork-
vormige bokken, die over de omtrek zijn verdeeld.
Aan deze zg. bokken zijn hydraulische vijzels be
vestigd, die met tandjes grijpen in hardstalen staven,
die op hun beurt weer steunen op de funderingsplaat.
Doorsnee van de glijdende bekisting, die bij de bouw
van de Euromast wordt gebruikt
Het wapeningsijzer is geplaatst in een 30 cm brede
ruimte tussen buizen en buitenkist. De muur van
de toren wordt nu gemaakt door beton te storten
tot de 1.20 meter hoge kist gevuld is.
Dan is het moment gekomen om de vijzels in wer
king te stellen en via hun tandjes trekken deze vijzels
zich omhoog langs de klimstaven, die steeds met
3 meter worden verlengd. Op deze manier worden
de bokken en dus ook de kist mee naar boven ge
nomen.
Dat klimmen gaat niet hard, het is telkens een
kwestie van 2 cm en dat duurt enkele seconden.
Ongeveer 15 a 20 cm per uur gaat de kist dus ook de
muur omhoog. Dit betekent, dat na 6 a 8 uur de
verse beton onder de 120 cm hoge kist vandaan komt.
Aan de binnen- en buitenkant van deze kist is een
aan kettingen gehangen vloer bevestigd, waarop de
afwerkers staan, die de verse beton met plekspannen
bijwerken, zodra deze uit de kist verschijnt. Op die
zelfde vloer aan de binnenkant bevindt zich ook een
verwarmd schaftlokaal.
Continu-ploegen
Aangezien het onderbreken van het storten te veel
moeilijkheden met zich meebrengt, wordt er in drie
ploegen van ieder 25 man continu gewerkt. Het
tempo, waarmede deze toren gebouwd wordt is onge
lofelijk. Op het terrein is een tekening opgehangen,
waarop dagelijks precies de stand wordt aangegeven.
Op 3 maart is men begonnen en toen wij op 12 maart
een kijkje gingen nemen, was de hoogte al 41.20
meter. De genoteerde dagelijkse standen daartussen
waren:
le dag: 2.35 meter, vervolgens: 6,38, 10,50, 14,60,
19,60, 24,25, 28,60, 33,42, 36,42, 41,20. Zoals u ziet
dus 4 a 5 meter per dag.
De gereedkoming van deze Euromast, die staat
tussen de Parkhaven en de ingang van de Maas
tunnel, is geraamd op 25 maart 1960, de opening
van de internationale Tuinbouwtentoonstelling.
3