(De allernieuwste colonne doet er
thans^O.OOO per uur.)
Wat paniek betekende wist de heer
Dijkxhoorn ook al destijds; name
lijk als er tegelijk 100 kisten wer
den besteld. Dat betekende over
werk. En de werkdagen waren al
dertien-urig. Later werd hij pas-
teuriseerder en de laatste twintig
jaar was hij voorman. Nu zit de
heer Dijkxhoorn uitsluitend in de
dagdienst en houdt de admini
stratie van de bottelarij bij.
Thuis houdt hij zich het liefst
bezig met zijn tuin. „Wil je het
goed bijhouden, dan eist dat veel
zorg en werk", legt hij ons uit en
vertelt daarbij ook dat hij twintig
jaar lang in een muziekvereniging
heeft gezeten. Op onze vraag welk
instrument hij speelde, antwoordde
hij lachend: „Och, ik heb van alles
gedaan wat nodig was. We
moesten elkaar per slot van reke
ning helpen. Het leukste waren
eigenlijk de jaarlijkse boottochten,
die van 's ochtends half zes tot
een uur 's nachts duurden. Mijn
vrouw is één keer mee geweest,
maar die ging niet voor een tweede
keer!"
No. 31
Wanneer je de heer J. C. Roelofs
(41) zelf vraagt wat hij nu precies
bij onze brouwerij doet, zal hij
ongetwijfeld antwoorden: „Ik ben
de klusjesman". Een flinke „klus"
had hij zeker aan de openingsdag
van Den Bosch. Installatie van
licht, omroep, telefoon en band
opnamen regelde hij allemaal.
Vraag je het echter aan een ander
dan zal het antwoord luiden:
Mijnheer Roelofs is belast met
de in het concern voorkomende
elektrotechnische projecten en ad
viezen.
Hij steunt al op een twintigjarige
praktijkervaring, die hij opgedaan
heeft na de M.U.L.O., Ambachts
school en M.T.S. te Haarlem te
hebben doorlopen. „De sterk
stroom is mijn eigenlijk gebied"
merkt hij op en vertelt hoe hij in
de jaren '46'54 voor derden al
bij Heineken heeft gewerkt bij de
ombouw van gelijkstroom op
draaistroom in het bedrijf.
„Dat was een enorm project dat
in wezen nog niet helemaal af is
omdat het behalve omzetting ook
vernieuwing plus uitbouwen bete
kende; en aan dat laatste wordt
vandaag nog gewerkt." In '56
kwam hij in vaste dienst. Op onze
vraag om zijn werkzaamheden
nader uit te leggen vertelt de heer
Roelofs het volgende: „Kijk, ik
ben ondergeschikte aan de werk
tuigkundige dienst. Er wordt b.v.
een bottelcolonne gekocht.
Dan zeggen ze tegen mij: Kijk
hier is de colonne, zorg er maar
voor dat hij draaien kan. En dan
moet ik er zelf een elektrische
installatie voor ontwerpen."
Ook in Den Bosch is hij de man,
die zoals hij zegt „de draadjes aan
elkaar moet knopen" bij de mon
tage van o.a. de ziederij en het
silogebouw, die beide via een
lange-af standsbediening werken.
Daarbij wordt de heer Roelofs
geassisteerd door de chef-monteur,
de heer Streep. Vele buitenlandse
projecten op dit gebied zoals voor
brouwerijen in Venezuela en in de
Kongo worden eveneens door hem
ontworpen. Kortom er is werk
genoeg in de groene keet, die zeer
merkwaardig, quasi opgehangen,
boven op het Rotterdamse poort-
controlegebouwtje staat.
En als we nog even verder praten
blijkt dat de hobby's van de heer
Roelofs ook op het terrein liggen
van zijn dagelijkse werkzaam
heden.
Al 16 jaar lang geeft hij lessen in
de elektrotechniek en ook met een
bepaald onderdeel van de auto
mobieltechniek houdt hij zich
graag bezig. Trouwens thuis is er
geen karweitje dat hij niet kan
opknappen. Of het nu schilders-
of loodgieterswerkzaamheden zijn,
hij draait er zijn hand niet voor
om.
7