Antwerpen
3
Earry Wehmiller
mtbuAtwmi mrniM.
■M tow
f| i
CUWIM
liéinekcns Brewery
lorrtnuAM
B
trekkers naar de betrokken haven
vervoerd en aan boord van de
ferry-boat worden geplaatst, ter
wijl Nederlandse trucks voor het
transport van de aanlegsteiger van
de landingsboot naar de brouwerij
zouden zorgen. Hierdoor werd be
reikt dat de machinedelen, zonder
van de opleggers verwijderd te
worden, van fabriek tot brouwerij
vervoerd zouden kunnen worden,
wat beschadiging door overlading
voorkwam.
Nog waren bij de voorbereiding
alle moeilijkheden niet overwon
nen. Normale opleggers bleken
voor dit geval niet geschikt aan
gezien deze met de machinesecties
beladen, niet onder de fabrieks-
poort door zouden kunnen. Zoge
naamde low-loaders werden dus
ingeschakeld.
Een ander probleem was dat, nu
de ferrydienst Rotterdam niet
mocht aandoen, de low-loaders van
Antwerpen naar Rotterdam over
de weg moesten worden vervoerd
en hiervoor geen toestemming was
verleend, omdat de breedte van
de machinedelen het toegestane
maximum overschreed.
De enige manier was nu om lich
ters langszij het landingsvaartuig
te brengen, teneinde met behulp
van kranen en een drijvende bok
de low-loaders met machinesectie
en al direct op de lichters te plaat
sen voor verder transport naar
Rotterdam.
Van de lichterlosplaats in Rotter
dam werd het laatste traject onder
politie-escorte naar het terrein van
de brouwerij afgelegd.
Het bijzondere van dit hele trans
port was dat het tot nu toe het
Kopij voor het maart-nummer
moet vóór 12 februari a.s. in
ons bezit zijn. redactie
wogen een dergelijke dienst tussen
Engeland en het vasteland te orga
niseren, en zo ontstond de Ferry
Transport Service Ltd.
Hoewel de besprekingen al ver
gevorderd waren en Rotterdam
voor zulk vervoer bij uitstek ge
schikt is, daar het een open haven
heeft, werd besloten de dienst niet
op Rotterdam maar op Antwer
pen te doen geschieden, hoewel
daar de steiger achter de sluizen
ligt. Waarom men tot dit besluit
is gekomen voert te ver om er op
deze plaats op in te gaan.
De voordelen van een ferrydienst
zijn inderdaad niet gering. In de
eerste plaats betekende het voor
ons een tijdbesparing van ruim
veertien dagen en bovendien was
het niet nodig de machines zee
waardig te verpakken, wat een
kostenbesparing van ca. 30.000
betekende.
Het plan Nederlandse trucks met
opleggers naar Engeland te sturen
via de ferrydienst om de machines
in de fabriek in te laden en zonder
overlading weer via de ferrydienst
rechtstreeks naar de brouwerij te
brengen, kon jammer genoeg geen
doorgang vinden, aangezien het
vrachtauto's van het vasteland van
Europa verboden is in Engeland
transporten uit te voeren. Ook het
omgekeerde, dus Engelse wagens
met de machines naar Rotterdam
te laten komen, was niet mogelijk
omdat ook hiervoor geen toestem
ming werd verleend voor het Ne
derlandse traject in verband met
de te grote breedte van de geladen
wagens.
Zodoende moest worden besloten
een gebroken vervoerswijze toe te
passen. In de fabriek zouden de
machinedelen op opleggers wor
den geplaatst, daarna met Engelse
om dan over de weg naar de plaats
van bestemming te worden ge
bracht, is na de oorlog ontstaan,
toen men op het idee was gekomen
om het daarvoor nodige type vaar
tuig, het landingsschip dat in de
oorlog was ontstaan, te gaan ge
bruiken.
De eerste dienst die ontstond was
die tussen Preston en Larne, dus
tussen Engeland en Noord-Ierland,
een dienst die uitgegroeid is tot
negen afvaarten in de week, waar
bij gebruik wordt gemaakt van ca.
400 trailers.
Het lag in de lijn dat, gezien het
succes van deze dienst, werd over