HEIAEKEN HELPT
16
Onder het motto Heineken Helpt" heeft Heinehen's Bierhogeschool
kortgeleden vier vooraanstaande dierkundigen in de gelegenheid gesteld
een wereldivijde bierstudiereis te maken ten einde hun bierke?inis te
verdiepen. Mij werd verzocht uit hun rapporten een overzicht te
destilleren ter intensivering van de bierbewustheid -van het Nederlandse
volk. Gaarne heb ik aan dit vererend verzoek voldaan.
Gérard Bidoux uit Tours, de bekende Franse bieroloog, schreef o.m.:
„Het was met een diepe emotie, dat ik mij op deze onvergetelijke reis bewust
werd hoezeer „Pamour de la bière", dankzij de schuimende naam Heineken,
onze beide naties in hechte vriendschap aaneengesmeed heeft. Immers het was
de ondernemingslust van Uw dapper klein volk, die mij tot in de uithoeken
van ois heerlijk Frans imperium bracht, op zoek naar één plaats, waar mij
niet het etiket met de naam Heineken zou tegenlachen met de blonde beko
ring van Uw noordelijk vrouwelijk schoon.
Ik heb die plaats niet gevonden. Noch binnen de rode muren van machtig
Marrakech, noch aan de groene kusten van weelderig Kameroen, noch in de
wenkende oasen van Frans Somaliland, ontbrak mijn gouden geliefde. Zelfs op
het in mateloze eenzaamheid zee-omspoelde eiland Reunion had ik met haar
een reunion In Saigon en op Tahiti, op Martinique en in Frans Guyana,
nergens ontbeerde ik haar koele troost. Zover de Tricolore waait, blinkt ook
het goud van Heineken, en wie zou niet orkaan en ontij willen trotseren, wan
neer hij weet, dat in elke haven van IJsland tot Australië hem het welkom
van deze geliefde wacht?
Herbert von Pflitzner uil Göttingen schreef:
„De vaststelling van de relatieve uit innerlijke drang of uiterlijke omstandig
heden geboren en daardoor tevens lotsverbonden bepaalde noodzaak om het
betrekkelijke van een niet door enigerlei remmen belemmerde instelling tegen
over het begrip bier, zoals dat onbewust in tijdloze en ruimteloze aanvoelbaar-
hcid zich aan de mensheid voordoet, steeds voorgedaan heeft en altijd zal
blijven voordoen, antithetisch vast te leggen, heeft mij overtuigd van de op
zichzelf reeds volkomen nutteloosheid van een onderzoek, hoe grondig dan ook,
naar enigerlei plaats op deze aardbol in zijn totaalheid, waar Heineken's bier
niet te krijgen zou zijn. In bijlage 16 vindt men een lijst met 2354 plaatsen
tussen New Foundland en Madagascar enerzijds, en Panama en Hong Kong
andererzijds, waar wij Heineken's bier hebben kunnen mogen drinken.
Bijlage 17 vermeldt alle plaatsen, waar wij tevergeefs hebben getracht de
aanwezigheid van Heineken's bier vast te stellen. Het in zijn absoluutheid
kolosasale totaal dier plaatsen wordt weergegeven door het getal: NUL."
John Brackenridge uit Aberdeen noteerde:
„Heineken's ondernemingslust maaki een prettige indruk. Zowel in Brits
Honduras als in Saoedisch Arabië konden wij Heineken's bier krijgen. Even
eens ii verschillende andere plaatsen."
Mr. J. van Trits uit Zaltbommel tenslotte gaf zijn indrukken als volgt weer:
..Als Voorzitter van de Sub-Commissie van de „Vereniging voor Beter Bier in
Bommel", werd ik door Heineken's Bierhogeschool in staat gesteld een belang
wekkende studiereis door vijf werelddelen te maken. Ik wil hier niet vooruit
lopen op mijn volledig rapport, dat over een drietal jaren met rijkssubsidie zal
worden gepubliceerd, en zal hier dus slechts enkele aspecten in het voorbij
gaan aanstippen.
Opvallend is alom ter wereld het grote aantal bierdrinkers, dat Heineken's bier
verlangt, ongeacht ras, kleur of godsdienst. Sterk kwam ik dientengevolge onder
de indruk van de niet te onderschatten democratiserende werking van een
goed geleide en juist geordende drinking van Heineken's bier. In Pakistan,
Siam en Ethiopië mocht ik mij gelukkig prijzen de eerste stoot te mogen
geven tot de oprichting van plaatselijke Heineken's Bierdrinkersbedrijfsschap-
pen. Deze zullen althans in Ethiopië binnenkort gebundeld worden onder
de overkoepeling van een landelijke vakgroep van Heineken's Bierdrinkers,
waarin alle gezindten vertegenwoordigd zullen zijn.
Afsluitend moge ik opmerken, dat de reis vermoeiend maar interessant was
en dal ik met dankbaarheid bij mijn thuiskomst de mijnen verenigd vond
onder het genot van een glas Heineken's bier.
Mijn vrouw, die mij uit den aard der zaak sterk gemist had gedurende mijn
gedwongen afwezigheid, wees mij ter verklaring van haar desondanks gehand
haafde opgewektheid op een nieuwe wandspreuk in onze salon. Met grote
instemming las ik daar: HEINEKEN HELPT." LEONHARD HUIZINGA