Overzicht Verslag van de Raad van Bestuur Remuneratiebeleid Jaaroverzicht Overige We hebben het afgelopen jaar onze wereldwijde schaalgrootte verder benut en in meerdere markten onze mondiale positionering geïmplementeerd. Onze nieuwe, iconische groene merkfles is met succes geïntroduceerd in Nigeria, Polen, Maleisië, Chili en Argentinië. Voor 2013 staat de uitrol van deze fles gepland in Vietnam, Thailand, Nederland en de Verenigde Staten. Open Your World Via een ontwerpwedstrijd hebben we Heineken® een rol laten spelen in de digitale conversatie van onze consumenten. Met de 'Open Your World- Limited Edition' flesjes bewijzen we eer aan de hoogtepunten uit de rijke geschiedenis van het merk. In 2012 hebben we consumenten over de hele wereld uitgenodigd om de fles van de toekomst te bedenken en te ontwerpen. Deze prijsvraag, die zich vooral in het digitale domein afspeelt, heeft duizenden ontwerpen opgeleverd en is in ruim vijftig landen nog altijd onderwerp van gesprek in de media en op blogs. Onze campagne 'Open Your World' werd verder uitgebreid met de commercial 'The Date', die in meer dan dertig landen is uitgezonden. In samenhang met deze commercial voerden we via sociale media een campagne waarbij mensen werden uitgenodigd om op Valentijnsdag hun eigen 'date' een serenade te brengen via Facebook. Meer dan 1,7 miljoen consumenten hebben hieraan deelgenomen. lames Bond Een hoogtepunt voor Heineken® was de samenwerking met Skyfall, de succesvolste lames Bond-film uit de geschiedenis. In het kader hiervan hebben we een wereldwijde campagne onder de naam 'The Express' gevoerd. Skyfall viel samen met de 50ste verjaardag van de Bond-serie en het 16de jaar dat Heineken® haar naam heeft verbonden aan lames Bond. Om dit te vieren, dronk lames Bond voor de eerste keer een Heineken® biertje en speelde acteur Daniel Craig in zijn rol als Bond mee in onze commercial. Tot nu toe is de commercial wereldwijd door meer dan 22 miljoen consumenten online bekeken, met de hoogste kijkersaantallen in de Verenigde Staten, Brazilië, Duitsland en Mexico. Naast deze indrukwekkende digitale publiciteit is de campagne in ruim 50 markten voor de televisie en de bioscoop ingezet. De campagne werd ondersteund door het interactieve marketingprogramma 'Crack the Case', waarbij deelnemers in grote steden over de hele wereld hun eigen talenten als 'lames Bond' virtueel konden beproeven. Meer dan 800.000 consumenten hebben hieraan meegedaan en hun ervaringen via sociale netwerken gedeeld met vrienden en bekendenIn de horeca en de detailhandel over de hele wereld werden 'limited edition'-flesjes en speciale promoties ingezet, waarmee de Skyfall-campagne een enorm succes werd voor de verkoopbevordering. UEFA Champions League Ook voor onze sportsponsoring was 2012 een goed jaar. De campagnes ter ondersteuning van onze grootste afzonderlijke sponsorovereenkomst, die met de UEFA Champions League, zijn wederom succesvol gebleken voor het opbouwen van merkwaarde, met name in opkomende markten. Enjoy Responsibly Het is onze verantwoordelijkheid om de consument erop te wijzen dat bier met mate gedronken dient te worden. Sinds 2009 gebruikt Heineken® de sponsoring van de UEFA Champions League om de boodschap 'Enjoy Responsibly' over te brengen. Circa 20 procent van onze marketingmiddelen wordt besteed aan 'Enjoy Responsibly' en één van elke drie reclameborden in de stadions toont deze boodschap. In 2012 hebben 1 miljard unieke toeschouwers in 200 landen en gebiedsdelen over de hele wereld gekeken naar Champions League wedstrijden. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 500 miljoen mensen weten dat HEINEKEN verbonden is aan de Champions League. Van deze groep herkent 33 procent de boodschap 'Enjoy Responsibly'. Bij al onze belangrijke internationale evenementen (muziek, sport en entertainment) dragen we de boodschap 'Enjoy Responsibly' nadrukkelijk uit. Olympische Zomerspelen in Londen Enkele weken na de overwinning van Chelsea in de Champions League-finale in München, was Heineken® een van de sponsors van hét sportevenement van het jaar: de Olympische Zomerspelen 2012 in Londen. Onze betrokkenheid leverde veel publiciteit voor ons merk op en genereerde sterke verkoopresultaten bij alle wedstrijdlocaties. Bovendien heeft het Holland Heineken® House een speciale gouden medaille gewonnen als beste partylocatie in Londen tijdens de Spelen. 140 jaar jong In december gaven we het startsein voor de vieringen van de 140ste verjaardag van Heineken®. Deze belangrijke mijlpaal biedt ons de kans om in 2013 nog meer van onze consumenten te verrassen met inventieve, onderling afgestemde marketingactiviteiten. In het komende jaar blijven we consistente kwaliteit volgens de gouden standaard leveren, onze consumenten verrassen en een rol spelen in de conversatie van de consument. Heineken N.V. Jaaroverzicht 2012 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Jaarverslagen | 2012 | | pagina 15